Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 mars 2015

veckans litterära loppisfynd

Birgitta Holms bok om Victoria Benedictsson för trettio kronor, ett trevligt fynd med massa gamla foton. Inget enkelt liv hon levde, fick dessutom skriva under manlig pseudonym Ernst Ahlgren. Livet slutade i olycklig kärlek.

8 kommentarer:

Decdia sa...

Det lät som en intressant om än tragisk livshistoria. Gillar framsidan med, de är väldigt viktiga!

Hanneles bokparadis sa...

Decdia, jag tycker också om fina omslag ♥

Mrs Calloway sa...

fast på senare tid har man kommit fram till att Georg Brandes hade mindre med självmordet att göra än man tidigare trott

Hannele sa...

Mrs Calloway, jag nämnde inte hans namn och jag har inte läst boken än...

Andra året i Hjo sa...

Bra fynd. Jag gör mina fynd på Hjo can help, bra loppis i Hjo.

Hanneles bokparadis sa...

Toppen, man kan också lämna in böcker som man har tröttnat på!

znogge sa...

Ett sorgligt slut på hennes liv. Hade det varit i dag hade det kanske varit annorlunda. Men vem vet...

Hon har i alla fall fått en gata uppkallad efter sig i stora staden.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det finns mer förståelse och hjälp att få idag. Gatan kände jag inte till, men det är bra.