Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 maj 2015

hur ser en tom bokaffär ut?

En bokaffär till som stänger, mitt på Avenyn.
Fahrenheit 451, allt nerbackat redan. Kanske blir det en klädaffär eller café? Hyresvärden Wallenstam renoverar och höjer hyrorna mer än en bokaffär mäktar med.

11 kommentarer:

Robert W sa...

Trist men det är även kundernas fel. Jag talade med en bokhandlare som berättade att folk kom in o bläddrade i böckerna. Sedan fotograferade de boken de gillade o gick hem o beställde den över nätet.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, hur vet handlaren att kunden inte springer till biblioteket? Själv bidrar jag till bokaffärens död eftersom jag köper mycket begagnat.

KajsaLisa sa...

Sorgligt, själv undviker jag att handla på nätet om det går eftersom det bidrar till det här. K

Hannele sa...

KajsaLisa, det beror lite på priset hur idealistisk jag är...

znogge sa...

Hyrorna är en stor bov i dramat för många handlare. Jag beställer via nätet men handlar även i vår lokala bokhandlare. Om inte hyrorna vore så höra kunde bokhandlaren konkurrera med lägre priser.

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, hur ska städerna se ut? Politikerna pratar om segregation - men det blir bara värre...

Anna/notonmusic sa...

Det är för sorgligt! Här hemma försöker Gunilla som förestår bokhandeln, att ha ett brett utbud, leksaker, lite begagnat, panduropyssel utöver böckerna. Hon har verkligen ALLT som en bokhandel ska ha. Imponerande. Så länge det varar. Handlar allt jag kan där.

Robert W sa...

Hannele - kanske därför att det är ISBN-koden de fotograferar...

Hanneles bokparadis sa...

Anan, dessa små bokaffärer är så mysiga ♥

Robert W, aha, men jag har aldrig använt ISBN-kod när jag beställer böcker...

Klimakteriehäxan sa...

Akademibokhandeln har sig själv att skylla i stor utsträckning. De har landets i särklass högsta bokpriser. Klart folk handlar på nätet när det blir så himla mycket billigare! Men trist är det likväl.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, man kan ju inte betala överpris bara för att gynna en bokaffär...