Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 juni 2015

Fyrväktaren av Jeanette Winterson blev musik

Musikern och sångerskan Sofie Livebrant har besökt Cape Wrath, fyrplatsen i Skottland, där Jeanette Wintersons Fyrväktaren utspelar sig. Tidigare har hon tonsatt bl a Emily Dickinson. Nu har hon tonsatt delar av Jeanette Wintersons roman Fyrväktaren. I sommar framför Sofie Livebrant musik från albumet "Lighthouse stories" vid fyrar i Sverige, Danmark, Norge och Storbritannien. Turnén blir en musikfilm. Läs i G-P: HÄR.

Jag gillar verkligen Jeanette Wintersons humor, och allvar på samma gång: "Du är inte som andra barn", sa mor, "och om du inte kan överleva i den här världen är det bäst att du skapar dig en egen värld." En bok som kan läsas om och om igen, precis vad Sofie Livebrant har gjort.

8 kommentarer:

znogge sa...

Fyrar är spännande på många vis...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst är det magiskt med fyrar och öar, i Skottland har jag sett fyrar bara från båt.

Anna/notonmusic sa...

Vad intressant att tonsätta delar ur en bok!

Hanneles bokparadis sa...

Anna, verkligen spännande projekt!

Mrs Calloway sa...

Fyrväktaren var en alldeles underbar roman. spännande med musiken

Hannele sa...

Mrs Calloway, kul projekt!

Klimakteriehäxan sa...

Hm. Den står här nånstans, i nån av hyllorna ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, har du inte alfabetisk ordning ;)