Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 juli 2015

skottska skalden Robert Burns för 10 kr

Roligt att hitta dikter av Robert Burns (1759-1796), mannen som finns på skotska sedlar (bokens omslag är målat av Alexander Nasmyth 1787). Några dialektala ord finns i marginalen översatta till vanlig engelska. Burns slet som lantbrukare innan han blev skotsk nationalskald. Han lyckades publicera en diktsamling för att få pengar till resa, istället stannade han hemma, gifte sig med sin ungdomskärlek Jean som redan hade fött tvillingar till honom. Burns söp, skrev och blev stor i Skottland.
Gustaf Fröding var flitig och har tolkat Burns till svenska.

7 kommentarer:

znogge sa...

Det kan man kalla ett riktigt fynd!

Hannele sa...

Znogge, jo, inte ofta man hittar engelska skalder i Sverige.

Musikanta sa...

Hannele:
Du har två l i "skalden" i rubriken. Jag förstår att det var slarv eftersom du skriver rätt stavning i kommentaren - därför vågar jag påpeka det :-).
Synd att inte Robert Burns levde då Fröding verkade. Då kanske han kunde översatt dennes poesi till engelska. Det är ju näst intill oöversättbar efter vad jag förstår. Min gamla svensklärare sa alltid: "Hade Fröding skrivit på engelska hade han varit världsberömd."
Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, tack! Det skulle ha blivit intressant samarbete.

Mrs Calloway sa...

jag har en liten diktsamling av Burns och faktiskt en biografi också. ett fynd har du gjort, Hannele! igen!

Decdia sa...

Ingen jag har hört talas om, men så har jag tyvärr noll koll på dikter och diktare.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har också hittat lite av och om Burns.

Decdia, i Sverige pratar vi inte så mycket om honom...