Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 juli 2015

saltvatten är blött

Vågorna av Virginia Woolf handlar om en enda dag kring en person som gått bort.
Down by the River av Edna O'Brien är förlagd i Irland.
Fem reser till havet
av Enid Blyton handlar om ett äventyr i Cornwall.

Lyran tycker att det är allt rätt mycket regn den här sommaren, det mesta känns lite blött. Temat för veckan är därför sån't som är blött. Och detta något ska dessutom finnas med i titeln. Alltså, berätta om tre böcker vars titel innehåller något som är blött!

24 kommentarer:

Robert W sa...

Jag ÄLSKADE Fem-böckerna när jag var barn!

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, barnsliga jag gillar dem fortfarande ♥

Boklysten, då har du det trevliga framför dej!

Lyrans Noblesser sa...

Jag ska passa på att läsa några Fem-böcker för dottern :) Bra att ha "alibi" :D

Helena sa...

Åh, en fem-bok. Härligt! Läste om en av dem för några år sedan, de åt mer än vad jag kom ihåg från barndomsläsningen :)

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, hihi, ingen dum idé :)

Helena, själv tycker jag vid omläsning att de inte åt så mycket...

Monika sa...

Eventuellt så har jag läst Fem-boken i alla fall, men jag vet inte säkert. Tyvärr så försvann alla mina ungdomsböcker på något mystiskt sätt från mina föräldrars källare efter jag hade flyttat :(

Monika (syrlig.se) sa...

En verkligt blandad trio, kul!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, barnen får städa min källare :)

Monika (syrlig.se), jo, inte riktigt lika varandra...

Mrs Calloway sa...

roligt att Edna O´Brien dammas av då och då!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Edna O´Brien är ju så bra ♥

Maria sa...

Vet inte hur länge nu jag sagt att jag måste läsa något av Virginia Woolf...

Benita sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, det är roligt att ha något kvar att läsa...

Benita, fina alla tre, på sitt sätt.

Åsa sa...

Får se till att läsa något mer av V. Woolf snart - här blir man ju klart inspirerad till det! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, det tycker jag att du ska göra, Virginia Woolf är en av våra största modernister.

Freja sa...

Jag har inte orkat vara med i utmaningar på sista tiden, men det var en ovanligt kul utmaning tycker jag!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, en somrig utmaning :)

Mia Eggimann sa...

Tänk jag läste aldrig femböckerna, jag läste Lotta istället.

Hannele sa...

Marie, jag läste aldrig Lotta...

Katarina sa...

Virginia Wolf är en favorit!

Hanneles bokparadis sa...

Katarina, min också ♥

Anna sa...

En titel av Wolf som jag missat! Tack för tipset :)

Hanneles bokparadis sa...

A, var så god :)