Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 november 2015

Peter Stamm i Göteborg

Måndag 23/11 Hörsalen kl 18 Peter Stamm slog igenom stort med debutromanen Agnes (1998) som inleds med orden "Agnes är död. En berättelse dödade henne. Allt jag har kvar av henne är den här berättelsen". Stamm räknas som en av Schweiz och tyskspråkiga Europas viktigaste författarröster. Hans romaner har översatts till över 30 språk, han nominerades till Man Booker International Prize 2013 och vann prestigefyllda Friedrich Hölderlins Preiss 2014. I samtal med Mats Almegård, journalist och doktor i tysk litteratur. Språk: engelska. I samarbete med Thorén & Lindskog.

I Göteborg får vi lyssna på Stamm gratis (stockholmare får betala 24 nov,  biljetter: HÄR).

4 kommentarer:

znogge sa...

Trevligt och generöst att Göteborg bjuder!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, väldigt trevligt!

Mrs Calloway sa...

det hade varit roligt att lyssna på honom!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har varit barnvakt...