Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 december 2015

Nobeldagen


Svetlana Aleksijevitj har skrivit viktiga böcker om hur barn och kvinnor levde under kriget. Svetlana föddes 1948 efter kriget i Ukraina. Som barn lyssnade hon på tanternas berättelse om livet under kriget, männen hade stupat. Senare intervjuade hon kvinnorna och skrev boken Kriget har inget kvinnligt ansikte som skiljer sig från manliga krigsberättelse. Kvinnor deltog i krig som piloter, sjukvårdare, prickskyttar, men betraktades inte som hjältar.

Gyllene salen är det vackraste ställe att dansa i, guldmosaik av Einar Forseth.

12 kommentarer:

znogge sa...

Det kan jag tänka mig! Sonens arbetsplats hade kickoff där i höstas och han var mäkta imponerad :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har fått följa med maken och dansat i Gyllene salen ♥

Mrs Calloway sa...

skulle gärna deltagit i dagens festligheter. om inget annat som en fluga på väggen någonstans

Hannele på Hisingen sa...

Mrs Calloway, vi får vara glada att svt är bjuden.

Veiken sa...

Jag hade nästan glömt denna nobla dag idag! Jag får väl efterhands kika lite i morgon!
Det är lite roligt att se damernas klänningar! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, jag gillar intervjuer med Nobelpristagare...

Decdia sa...

Såg precis ett tvprogram med henne, det verkar vara en dam med mycket stake!

Hanneles bokparadis sa...

Decdia, verkligen, Svetlana Aleksijevitj har gjort ett stort viktigt arbete, utan att vara rädd för ryska makthavare.

Freja sa...

När jag gjorde lumpen hade vi vår kadettbal med både middag och dans i gyllene salen. En otrolig upplevelse!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, det kan jag tro!

KajsaLisa sa...

Den enda kvinnan på nobelmiddagen som gick dit i långbyxor hörde jag. Hon ansåg inte gala kläder passade mot det hon skrev om i sina böcker. Häftig kvinna :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, en stark kvinna som går sin egen väg!