Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 januari 2016

Svarta madonnan av Muriel Spark - smakbit

"Hon såg för sig sin välskötta våning och sina ordentliga vanor, kafferepen med de fina kopparna, veckotidningarna och biblioteksböckerna, alla intressanta saker som de inte skulle få råd med om de hade barn. Hon tänkte på sitt prydliga ungdomliga utseende som alla avundades henne, och sin rörelsefrihet."
Svarta madonnan av Muriel Spark ur Svarta madonnan : 29 västerländska noveller berättar om en skulptur gjord av en murken svart träbit hittad i havet. Den har enkla former, hyllas av en del, andra katolska kyrkobesökare är mer tveksamma, turister kommer på besök. Två syskon, lever i två helt olika världar, föga förståelse för varandra. Den ena barnlös och den andra fattig änka med åtta barn. Många ber till Svarta madonnan, men: "Man måste vara försiktig med vad man ber om, sa han. Man får inte fresta Försynen."

Flera smakbitar: HÄR.

Ugglans roliga Novellutmaning:
24. Läs en novell som har samma namn som titeln på novellsamlingen den är med i

30 kommentarer:

Lotten sa...

Tack för smakbiten. Tycker mig känna igen författarnamnet men är osäker på varifrån.

Mrs Calloway sa...

har inte läst den här titeln. var väldigt förtjust i M Spark förr i tiden. tror att hon dessutom ingick i kurslistan någonstans

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, Muriel Spark har varit ganska flitig.

Mrs Calloway, jag är fortfarande förtjust i henne.

C.R.M. Nilsson sa...

Det låter som en intressant bok. Tack för smakbiten :)

Anonym sa...

Intressant smakebit. Tack :)

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, många fina noveller.

skriva, var så god :)

Robert W sa...

Låter som en intressant novellsamling.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten, ingen bok jag känner till

Evelina Nilsson sa...

Låter som en intressant bok. Tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, många bra författare.

Marie Eggimann, nytt för mej med.

Evelina Nilsson, noveller kan man läsa en i taget.

Hanneles bokparadis sa...

Lene, var så god!

Madde sa...

Det här är ingen bok jag känner till. Tack för smakbiten!

Ugglanoboken sa...

Har läst romaner av Muriel Spark och har faktiskt lyssnat till henne i London en gång. Men någon novell har det ännu inte blivit. Tack för tips och smakbit!

Eva Trillian sa...

Känner så väl igen författarnamnet, men jag kan inte komma på om jag läst något av henne ...
Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Madde, omöjligt att känna till alla...

Ugglan, lyssna till henne skulle jag vilja.

Eva Trillian, inte helt okänd.

Anonym sa...

Lägger titeln på minnet. Är på jakt efter intressanta och läsvärda novellsamlingar. Tack för smakbiten!

CissiG sa...

Tack för smakbiten!
Kram Cissi

astridterese sa...

Jeg har hørt om Muriel Spark før, men er ikke sikker på hvor. Jeg sjekke, men jeg har ikke lest noen bøker av henne. Denne hørtes interessant ut :-) Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa, noveller är toppen!

Cissi, var så god.

Astrid, önskar dej detsamma!

Hanneles bokparadis sa...

Johanna, hoppas den var till belåtenhet.

Boklysten sa...

Låter som någonting för mig. Tack för smakbiten!

Åsa sa...

Tack för smakbit. Ingen författare jag tidigare kände till. (Men svarta madonnan har man ju förstås läst om.)

Anette sa...

Tusen takk for smakebiten :)

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag tyckte om novellen.

Åsa C, det finns nog flera...

Anette, var så god!

Sara Pepparkaka sa...

Ja, sägs det inte att "var försiktig med vad du ber om för du kan få det".. Intressant bok!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, klok visdom!

Benita, var så god!

Monika sa...

Muriel Spark tycker jag mig känna igen, men jag har inte läst något av henne.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, ett par av hennes böcker har filmatiserats.

Helena sa...

Låter intressant, även om noveller inte är någon favoritgenre...

Hanneles bokparadis sa...

Helena, novell är väl inte någon genre, det finns ju alla sorter; spänning, äventyr, kärlek...