Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 februari 2016

uppväxtskildringar

Berätta om tre bra barndomsskildringar (de behöver inte vara eländiga)! Tack för det, Lyran. Nu gör jag det ganska enkelt för mej, för jag är helt uppslukad av Systrarna Brontës värld, en vacker illustrerad bok om de tre systrarna Brontë: Charlotte, Emily och Anne. Inte bara elände, men de bodde isolerat i prästgården, inte så mycket vänner. Moder dog tidigt, men de hade barnsköterska. Några av syskonen dog i tidig ålder. De lämnade inte hemmet ofta, så mest skrev de ur fantasin.
Produktiva systrar: Charlotte, Emily och Anne Brontë.

22 kommentarer:

Joelinda sa...

Den var en ny definition av "trio" :-) Låter som en bok som skulle passa mig! Jag gillar att läsa om verkliga personer med annorlunda levnadsöden.

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, mycket fin bok om livet förr, man förstår bättre.

Åsa sa...

Blir bara alltmer intresserad av den där boken! :)

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon av dessa.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, det kan jag förstå! :)

Marie Eggimann, exempel på vad systrarna Brontë åstadkommit.

Boklysten sa...

Den är jag sugen på!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag tycker mycket om denna bok!

Mrs Calloway sa...

den boken skulle jag bra gärna vilja ha!

znogge sa...

Ett mycket bra val!

Robert W sa...

Låter som en intressant bok.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en bok man gärna plockar fram om och om igen.

Znogge, kunde inte komma på bättre!

Robert W, man får förståelse hur det kunde vara förr.

Helena sa...

Du gör mig nyfiken på den här :)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, en ny bok men borde finnas på bibliotek snart.

MissMagic sa...

Åh systrarna Bronte är fascinerande. :)

Monika sa...

De där systrarna var långt före sin tid.

Hanneles bokparadis sa...

Miss Magic, tänk att alla tre skrev bra böcker.

Monika, på alla sätt.

C.R.M. Nilsson sa...

Jag blir lite sugen på den här boken :)

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, intressant bok.

Sara Pepparkaka sa...

det var ju tre systrar i alla fall!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, tre mycket begåvade systrar.

Nilmas Bokhylla sa...

Jag tror jag hoppar över veckans tematrio faktiskt. Det var svårt!

Hanneles bokparadis sa...

Nilma, det tyckte jag också, fast efteråt har jag kommit på fler.