Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 mars 2016

En sällsynt vanlig dag

Hur bemöter du det du inte är van vid? I den här novellfilmen ser du hur det sällsynta blir normen, och normen det sällsynta. Personer utan funktionsskillnad utsätts för samma bemötande som många personer med funktionsskillnader drabbas av i verkligheten: de förminskas, ignoreras, glorifieras för småsaker och blir ombedda att opereras mot normalitet. Manuset är verklighetsbaserat och utgår från intervjuer med personer med olika funktionsskillnader. En film som alla borde se.
Mikael Andersson gör debut som skådespelare i novellfilm om en tvärtomvärld där personer med funktionsnedsättning är normen. Sally föddes med två armar, läkarna rekommenderar att operera bort armarna för att hon ska passa in. Se: HÄR i UR.

14 kommentarer:

znogge sa...

Det låter som en mycket bra och tänkvärd film. Att tänka utanför ramarna behöver vi kunna lite till mans.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, viktigt både för ungdomar och vuxna.

Ylva sa...

Nu är jag lite osäker men jag har för mig att jag hört Mikael föreläsa. Hur som helst är han en oerhört engagerande människa!

lavendia sa...

Imponerande människa. Det har gått en film om honom. Han bytte blöjor, svarade i mobiltelefon m.m. Iden till den här filmen kände jag mig litet tveksam till, även om jag förstår. / britt

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, du har rätt, Mikael föreläser.

Britt, i filmen får man tänka till... hur vi behandlar alla avvikande, ser förbi dem och allt annat. Mycket tänkvärt.

Veiken sa...

Det låter som ett ruskigt scenario att operera bort armar för att passa in i normen. Man tänker nog till rejält när man ser den filmen!

Decdia sa...

Den lät intressant!
Jag lyssnade på ett föredrag med Mikael Andersson för nåt år sedan, det var otroligt bra!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, man ska inte ta det bokstavligt... utan tänka till, tänka om.

Decdia, han är mycket duktig.

Freja sa...

Har sett några liknande filmer, som kontoret där normen är rullstol, och den som står upp slår i taket överallt. Eller den där blind är normen och det är omöjligt att få text i annat än brailleskrift och lampor är okända. Mycket tankeväckande!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, verkligen tankeväckande, vi som ser, ser ändå dåligt...

KajsaLisa sa...

Det bästa man kan göra med sina fördomar är nog att erkänna dom för sig själv, då tänker man efter mer när man träffar folk som är annorlunda :)

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa Lisa, alla ska behandlas lika.

Boklysten sa...

Känner inte till den här, men blir nyfiken på den!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, en fantastisk berättelse!