Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 februari 2016

kvinnoalfabetet bokstaven T

Tur för bokstaven T nu, Enligt O

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på T.
Märta Tikkanen har skrivit många intressanta böcker, Århundrarets kärleksaga.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på T vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Sanna Töringe är duktig trädgårds- och matmänniska.

Vilken kulturell kvinna på T har följt dig länge?
Margaret Thatcher ledde England under svåra strukturella förändringar.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på T har du ännu inte utforskat?
Mother Teresa fick Nobels fredspris för arbete med de allra fattigaste.

14 kommentarer:

Robert W sa...

Äsch, varför tänkte jag inte på moder Teresa?
Margaret Thatcher var ett otippat val i kategorin kulturella kvinnor.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, allt är väl kultur...

Monika sa...

Här är det bara Sanna Töringe som jag inte känner igen. Trädgård och mat låter ju intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, hon har gjort mycket fint, även en bok om citroner.

Sara Pepparkaka sa...

Märta Tikkanen läste jag min första bok av ifjol!

MissMagic sa...

Bra lista på T! :D Jag skulle också lägga till Tove jansson ;)

Mrs Calloway sa...

Märta Tikkanen är jättebra. Sanna Töringes trädgårdsböcker är fina. Margaret Thatcher och Moder Teresa är två starka kvinnor om än på helt olika sätt

Hanneles bokparadis sa...

Sara, aldrig för sent.

Miss Magic, Tove är toppen!

Mrs Calloway, bra kvinnor på sitt sätt.

FrökenChristina sa...

Här var det tvära kast från Thatcher till Moder Teresa. Starka kvinnor på sitt sätt.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christna, båda speciella på sitt sätt.

znogge sa...

Sanna Töringe är helt ny för mig men övriga var gamla bekanta på olika sätt.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, hennes genre intresserar inte alla.

Lotten sa...

Moder Teresa ja, henne hade man kunnat ta.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, en speciell kvinna.