Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 juli 2016

odon är gott

Många struntar i de blåa odonbären (Vaccinium uliginosum) i blåbärskogen, smaka.

7 kommentarer:

znogge sa...

Undrar om jag ser skillnad... Fast bladen är väl annorlunda!

Veiken sa...

Jajemen, jag har ätit många odon genom åren! GOTT!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, smaken är lite annorlunda.

Veiken, eller hur!

Jokke sa...

På finska det är Juolukka, den är blå, Puolukka är röd, puolukka är på svenska lingon, Mustikka är på svenska blåbär. Juolukka smakar bra, det är inte sur.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, tack, jag vet det :) Men all vet inte att den är helt ätbar, inte sur om om odon är mogen.

lavendia sa...

Odon går fint att blanda med blåbär, om inte annat. De växer ofta ihop. De har ju en del namn sedan förr, som gör att de inte låter som man kan äta dem. Men jodå, det går. / Britt

Hanneles bokparadis sa...

Britt, många går bara förbi dessa fina bär.