Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 juli 2016

Varför läsa klassikerna?

Italo Calvino: "Din klassiker är den som du inte kan vara likgiltig inför och som hjälper dig att definiera dig själv i förhållande och kanske till och med i motsättning till den."

11 kommentarer:

znogge sa...

Klassiker är alltid intressanta att läsa. Sedan funderar jag på vad som i tidens litteratur blir framtidens klassiker...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, intressant att fundera på, en bra klassiker är värd en omläsning.

znogge sa...

En omläsning är sällan fel. Flera läste jag under gymnasietiden men nu läser jag dem med delvis andra ögon och dessutom av fri vilja!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jätteroligt att upptäcka nytt vid omläsning!

Tredje året i Hjo sa...

Läser Doktor Glas igen. För att sedan försöka med Kerstin Ekman/Mordets praktik.

Jokke sa...

Det är sant, att man kan läsä klassiker om och om, men jag vet böcker, att en läsning är tillräckligt (tex. Nabokovs Lolita, kanske Pasternaks Doktor Zivago).

Hanneles bokparadis sa...

Hjo, omläsning kan ge helt ny dimension.

Jokke, det finns många bra böcker som man inte vill läsa om...

Veiken sa...

Jag läser nu om böckerna som står i bokhyllan, men varvar med lite nyare och lättare saker! Znogge "lurade" mig! Tack för det Z.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, att varva är nästan det bästa.

Mrs Calloway sa...

läste Klätterbaronen för många år sedan, men jag känner inte riktigt för att läsa om den. en kan ju inte gilla alla klassiker lika mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, verkligen inte.