Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, livet skulle vara tråkigt utan böcker. Litteraturbanken. My own photos.

01 augusti 2016

Ebba och Märta om kärleken i Vi

Kompisarna Ebba Witt-Brattström och Märta Tikkanen har skrivit var sin bok om sina förhållanden. Århundradets kärlekssaga (1978) av Märta Tikkanen handlar om en dysfunktionell familj där fader Henrik super och tycker synd om sig själv och glömmer bort att han är pappa till fyra barn. Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström skiljer sig stort från Tikkanens berättelse där det ändå finns någon sorts kärlek, i Ebbas bok mest förakt och hat efter trettio år tillsammans, akademisk bokkastning.
I Tidningen Vi berättar de båda sin syn på kärlek, de har kanske inte tappat hoppet, man måste tro. Inget av Ebbas två äktenskap verkar ha varit bra, men Märta fick i alla fall ett erkännande i slutet. Hennes make Henrik tillhörde en annan generation, kvinnan stod bakom. Stå i bredd tillsammans verkar inte vara enkelt i ett skapande äktenskap.

6 kommentarer:

znogge sa...

Jag läste precis "Århundradets kärlekskrig". Vilken relation...

♥ Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ingen munter läsning, ingen lyssnar, måste någon förändra sig? Får man inte vara annorlunda?

Freja sa...

Ingen läsning för mig, det förstår jag!

♥ Hanneles bokparadis sa...

Freja, tidningen har andra intressanta artiklar

Veiken sa...

Det är inte lätt alla gånger när det handlar om kärlek. Många trasig relationer - många bra med förresten!

♥ Hanneles bokparadis sa...

Veiken, de bra är roligare att läsa om, kanske få tips.