Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 september 2016

Johannes Anyuru för 1 kr - hett #29

Städerna inuti Hall av Johannes Anyuru fanns i bibliotekets städa-bort-låda för 1 kr. En bok om "den lilla, vassa metallbiten som snurrar längst inne i varje stad. Det är en bok om det artificiella, om nylon och polymerkedjor, om värde och värdelöshet. Om lag som inte vill vara lag. Om att inte orka se andra i ansiktet. Aenas som besöker underjorden och möter Roms hela ättelinje; tusentals generationer av kejsare och mördare. En bok om hegemoni och ändlös makt. Om ett tusenårsrike av tv-apparater och polisbilar.
En gång var det en bok skriven på hundra hotellrum. En man låg på en parkbänk och drömde en bok - den stora, trötta boken, telefonkatalogen över de döda. En bok om dem som försvann. Om lapparna som satt upptejpade i busskurer, i mataffärer, i hissen: Har du sett vår son?"

 
Veckans inlägg i Monikas Hett i hyllan där man bekänner sina hyllvärmare.

8 kommentarer:

Ylva sa...

Den borde jag läsa. Jag ska höra Anyuru på Litteraturbåten med tidningen Vi i mars! Än så länge har jag bara läst dikter av honom.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, det är väldigt trevligt att lyssna på Johannes Anyuru när han läser.

Lena sa...

Har varken hört talas om författaren eller boken. Kan nog vara intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, Anyuru var Augustprisvinnare för ett par år sedan.

C.R.M. Nilsson sa...

Det låter inte riktigt som något för mig, men en ska aldrig säga aldrig.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, Anyuru skriver ganska speciella böcker.

Monika sa...

Okänd bok och författare för mig och det låter inte som att det vore något som passar mig :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, det kan jag tänka mej, en duktig göteborgare :)