Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 september 2016

veckans ord på I

Dags att ta tag i veckans ord igen efter sommarlovet. Den här gången om bokstaven I. En bokstav jag faktiskt diskuterat en del de senaste dagarna, då många av mina elever konsekvent skriver I (jag) med litet i för att det är lättare. Inte okej. Enligt O vill att ni kopplar ihop följande fem ord på I med böcker eller författare på någon bokstav av något kön. Skriv era svar i en kommentar eller på er blogg. Mina svar kommer i ett separat inlägg.
ihållande individ intelligent is ivrig

ihållande - regn
Driver dagg Faller regn (1943) av Margit Söderholm

individ -
Löpträna : roligare och effektivare av Håkan Jörgensen ger tips för individuell träning och plyometriska rörelser och återhämtning.

intelligent - blir man av att läsa böcker.
is - Expeditionen av Bea Uusma
ivrig - att öppna nya bokpaket:

6 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

det här har jag missat! får komma för sent, helt enkelt

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, samma här!

Robert W sa...

Driver dagg faller regn var en bra association.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, en gammal fin film.

enligt O sa...

Expeditionen måste jag verkligen läsa! Har den hemma, men det har inte blivit av.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, bra böcker är ingen färskvara...