Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

21 december 2016

En julgäst av Selma Lagerlöf

Osynliga länkar är en novellsamling av Selma Lagerlöf utgiven 1894, jag väljer En Julgäst som handlar om den stackars fattige försupne Ruster som ingen ville ha hos sig på julafton. Utom frun till hans gamle vän som föstår makens saknad.
"Men det blir mycket han får ta sig i akt för, när han var dag ska se små barn i ögonen. Om det inte hade varit jul, skulle jag väl inte ha vågat detta, men när Vår Herre tordes sätta ett litet barn, som var hans egen son, in bland oss syndare, så törs väl också lag låta mina små barn försöka rädda en människa." (sid 126)

19. Läs en novell som är skriven på 1800-talet i Ugglans novellutmaning.

Novellen är mitt första inlägg i Kokos utmaning att läsa alla fjorton kvinnliga Nobelpristagare i litteratur under nästa år. Selma Lagerlöf (1858-1940) Sverige 1909.

10 kommentarer:

znogge sa...

"En julgäst" läste vi i gymnasiet och jag minns den nästan... Kanske dags att läsa om vissa böcker igen. Jag gör det med vissa klassiska författare lite då och då... även om jag har läst böckerna tidigare så känns det som om jag läser dem med andra ögon!

lenaiwales sa...

Selma är speciell. Läste mycket av henne när jag jobbade på Nääs Slott utanför Göteborg, där siste ägeraens systerdotter var Sophie Elkan.
God Jul!

♥ Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ålder och visdom gör att böckerna blir som nya vid omläsning.

Lena i Wales, Sophie Elkan var också en bra författare, man kan ibland ana i texterna att hon jobbade tillsammans med Selma. God jul!

Robert W sa...

Osynliga länkar är en fin novellsamling.

♥ Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Selmas första novellsamling.

Mrs Calloway sa...

känner faktiskt inte igen novellen av Selma Lagerlöf. annars hade jag en väldig Lagerlöf - period under gymnasieåren

♥ Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Lagerlöf kan man läsa i alla åldrar.

Jokke sa...

Jag tror, att jag har aldrig läst "En julgäst" men andra berätteler av Selma, också pä svenska. Selma har kontakter också till Finland...

Koko sa...

Osynliga länkar har jag också läst, jag minns den berättelsen. Så perfekt att läsa den såhär inför julen :-)

♥ Hanneles bokparadis sa...

Jokke, Selmas finska kontakter känner jag inte till.

Koko, visst är det mysigt med julberättelser :)