Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 januari 2017

1,2 kg om W.B. Yeats på svenska

Roligt att Carl-Johan Malmberg har skrivit mastodontverket Var hemlig och gläds : vandringar i William Butler Yeats poetiska världar. Malmberg har tidigare skrivit om William Blake. Yeats levde 1865-1939 och fick Nobelpriset i litteratur 1923, han har inspirerat flera författare, exempelvis Oscar Wilde. Många av Yeats verk är översatta till svenska. Intressanta illustrationer i boken, genomgång av de enskilda verken, bra register. Yeats kommer att hålla mej sysselsatt länge.

12 kommentarer:

MissMagic sa...

Låter som en intressant bok jag borde kolla upp :)

Hanneles bokparadis sa...

Miss Magic, mycket intressant

Ingrid sa...

Mycket fint tips. Den här boken kommer jag att skaffa.

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, det förstår jag

znogge sa...

Det kan jag tänka mig att den kommer att göra. En bok att läsa en bit ur då och då kanske...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, precis, inte allt på en gång

Anonym sa...

oj,oj, verkar vara ett mastodontverk! Visst är Yeats intressant, men till ett visst mått. Har studerat Yeats en del när jag gjort mina Irlandsresor.
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, jag har en fin bok med foton om Irland på platser Yeats skrivit om.

Mrs Calloway sa...

jag köar i vanlig ordning på biblioteket. vänta, vänta...
när och var hittade du dokumentären om Svetlana Aleksijevitj?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, den visades på svt, intressant

Christina sa...

Nu blir jag nyfiken på illustrationerna!
Tack för tipset. Tänk så många böcker man vill läsa...

Kram

Hanneles bokparadis sa...

Christina, helt ny bok men säg till biblioteket att de köper in denna.