Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 januari 2017

bästa brittiska tv-serien

Sherlock Holmes gillar jag, de brittiska serierna. 


Nu är det väl i alla fall hög tid att komma igång med utmaningarna igen efter jul! Och vi rivstartar med en som är svår, i alla fall för mig. Hur välja?! Berätta om den allra bästa brittiska TV-serien! Det finns ju ett antal underbara filmatiseringar av klassiker, men även en del annat smått och gott, tycker Lyran.

23 kommentarer:

Boklysten sa...

Jag gillar böckerna om Sherlock Homes och har sett några gamla filmer men de här nyare serierna har jag överhuvudtaget inte varit intresserad av.Kanske jag borde prova vid tillfälle.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag gillar de nya väldigt mycket, välgjorda och spännande.

Jokke sa...

Jag tycker mest om Brideshead revisited, tittade pä repis pä tv och har DVD. Pride and prejudice gillar jag också.

Robert W sa...

Jag vet inte om jag sett någon TV-serie med Sherlock Holmes, men däremot filmer förstås. Det finns visst någon amerikansk SH-serie där Sherlock Holmes spelas av en asiatisk kvinna. Verkar ytterst märkligt.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, fina båda två, jag har också några dvd.

Robert W, jag kallar de för serie, även om historierna är fristående, gillar de brittiska.

Evelina Nilsson sa...

Jag har inte läst några böcker om Sherlock, men ser tv-serien som jag tycker är riktigt bra!

KajsaLisa sa...

Min favorit är The Hour, rätt okänd serie som gått i två omgångar. Den handlar om BBC i TVs barndom på 50-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=InILSU-ZV9M

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, visst är de bra!

KajsaLisa, tror jag sett, vi har inte så många kanaler

Jenny H sa...

Sherlock har jag missat att se, men jag har sett filmerna så jag tror att jag skulle gilla tv-serien också! :D

Monika sa...

Den Sherlock-versionen är fantastiskt bra :)

Hanneles bokparadis sa...

Jenny H, jag har tyckt mycket om de nya, fina London-bilder!

Monika, verkligen!

Sara Pepparkaka sa...

Sherlock Holmes är sympatisk.

Klimakteriehäxan sa...

Jag har inte fastnat för den moderne Sherlock.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, visst är han bra!

Klimakteriehäxan, intressant personlighet ❤️

Lyrans Noblesser sa...

Jag måste erkänna att jag varken läst eller sett annat än snuttar ...

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, då har du missat något...

Åsa sa...

Inte sett Sherlock Holmes, bara läst, för väldigt länge sedan. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, de nya filmerna är sevärda.

Helena sa...

Sherlock med Benedict i huvudrollen är riktigt bra tycker jag :)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, eller hur!

Lena sa...

Sherlock är min favorit.

Unknown sa...

Sherlock är en intressant karaktär och jag gillar både den nya och de gamla

MissMagic sa...

Sherlock Holmes är ofta underbar att se! :D Det är kul att det finns så många inkarnationer av honom på tv och film. Brittiska Sherlock är ofta väldigt bra :)