Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 januari 2017

Kung Lirs barn - irländsk legend

Alltid lika spännande att fynda i mina egna bokhyllor:
Kung Lirs barn, en gammal irländsk legend - en barnbok som jag hittade bland böcker som biblioteket städade bort, gratis. Legenden berättar om den irländske havsguden Lir som också kallades Flyr. Han hade fyra barn och hans andra hustru Aiofe var svartsjuk och förvandlade dem till svanar. Förtrollningen upphävdes och barnen fick förenas med sin far. Var snäll mot svanar, kan vara kungens barn.

2 kommentarer:

znogge sa...

Det lägger jag på minnet men tyvärr kan svanar vara rätt så ettriga av sig...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, svanar med ungar vill bara försvara dem, som vilka föräldrar som helst.