Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 januari 2017

The tenth day of Christmas

Den tionde versen i The Twelve Days of Christmas:
"On the tenth day of Christmas,
my true love sent to me
Ten lords a-leaping,
(Nine ladies dancing,
Eight maids a-milking,
Seven swans a-swimming,
Six geese a-laying,
Five golden rings,
Four calling birds,
Three French hens,
Two turtle doves,
And a partridge in a pear tree
")
Temat blir blir herremän/män och att hoppa, enligt Ugglan.
Lille Lorden (1886) av Frances Hodgson Burnett.

12 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Det var en liten herreman som jag inte tänkt på på länge. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Little Lord Fauntleroy filmatiserades 1936, svt visar ibland, man får ta fram näsduken.

Mrs Calloway sa...

har faktiskt varken läst eller sett

Sara sa...

Jag har inte läst den men jag tycker mycket om Den hemliga trädgården.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag hittade boken även på finska bland min mors gamla böcker.

Sara, håll ögonen öppna när gamla filmer visas. Den hemliga trädgården är helt fantastisk!

Jenny H sa...

Åh, den boken var det länge sedan jag läste. Kommer ihåg den från min barndom. Nostalgi. :D

Hanneles bokparadis sa...

Jenny H, verkligen nostalgi :)

Robert W sa...

Lille lorden har jag aldrig läst, men den tycks passa perfekt till dagens tema.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, boken 130 år, kanske inget för moderna barn.

Veiken sa...

Det var länge sedan jag och läste Lille Lorden. Nostalgi! :)

Anonym sa...

Ger en nostalgikick!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, mysigt att läsa gammalt ibland :)

Lena i Wales, allt behöver inte vara nytt!