Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 mars 2017

Äventyrliga hjärtan av Jakob Sverker

Äventyrliga hjärtan är den tredje och sista delen av Jakob Sverkers Europatrilogi. Journalisten Carl-Henrik är på väg till till Berlin för att hjälpa Madeleine med hennes storasyster Marika. De har en kort tid över att botanisera bland boklådor och antikvariat i Berlin.
"I antikvariaten Fundus och Knesebeck 11 på Knesebeckstraße verkade tiden har stått stilla de senaste  årtiondena. Här fanns filosofisk litteratur av Adorno, Benjamin, Horkheimer och resten av det tyska 1900-talets stora tänkare. Herrarna bakom respektive disk kände dessutom igen Marika från tidigare besök." (sid 18)
Jakob Sverker skulle kunna skriva en fantastisk reseguide eller något à la Thommie Bayer.
Berättelsen växlar i tid och rum och börjar egentligen med att Carl-Henrik är inlåst i en slottsliknande byggnad där han tvingas högläsa ur Jüngers bok för en professor som hörs bara genom högtalare. Lyder han inte blir det tortyr.

"- Vi måste förstå varandra, svarade professorn. Vet du att en del experter anser att Jüngers avsikt var att skriva en äventyrsroman, att den egentligen ville skildra första världskriget som Skattkammarön eller en Biggles-bok? Problemet var att hans litterära talang tog över. Driften att skildra verkligheten tog över ambinitionen. Tänk dig det. Det är som att vilja skriva en deckare,  men istället skriva Finnegans Wake. Sånt händer bara riktigt stora författare." (sid 9)

Vapenvägrare och före detta krigskorrespondent Carl-Henrik har skrivit brev till sonen Gustaf och förklarat sin syn på krig och våld. Nu är sonen vuxen och har fått jobb i Berlin och stuckit från mamma. Han lär sig tyska, få nya vänner och känna staden.
"Därifrån tog de S-bahn till Savingnyplatz och gick ytterligare ett par kvarter.
Das Klo var ett slags blandning av skräckkabinett, toalett och bar samtidigt. Ölen hälldes upp i stora urinprovsflaskor, en konstgjord spindel trillade ner från taket emellanåt och barstolarna började vibrera. De åt korv som kom serverade i pottor.
- Min mamma är en riktig kulturtant, sa Gustaf medan han fingrade på urinprovsflaskan, men hon skulle aldrig begripa sånt här. Om det inte är högtidligt och allvarligt är det inte kultur." (sid 84)

Carl-Henrik, Marika och hennes syster Madeleine har att göra med riktigt farliga män. Många inblandade, en del goda, en del onda, gäller att hägna med och ha koll på alla. Tortyr och våld har jag svårt med, jag är en mesig Agatha Christie-läsare, nu har jag utökat min komfortzon, jag som knappt orkade med Nobelpristagaren Mo Yan.

Boken är välskriven, ibland får jag hålla andan för all spänning. En komplex bok som Sverker lyckas knyta ihop. En intressant blandning av belästa akademiker och farliga onda skurkar, som vill förinta stor del av mänskligheten. Kampen mot det onda fortsätter. Detta skulle bli utmärkt film, det händer något hela tiden.
 Flera smakbitar: HÄR.
Intervju: HÄR

30 kommentarer:

znogge sa...

Att man får hålla andan av spänning är verkligen ett gott betyg åt en bok :D Då njuter man av läsningen!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, nästan lite för spännande för mej :)

Mia Eggimann sa...

Den har jag sett på ett antal bloggar nu, tack för smakebiten.

Monika sa...

Det låter onekligen spännande :)

Hanneles bokparadis sa...

Marie, detta är tredje och sista delen.

Monika, jag höll andan :)

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, var så god.

Sara Pepparkaka sa...

Det låter som en intressant trio!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, välskrivet och spännande.

Mrs Calloway sa...

jag börjar bli riktigt nyfiken på de här böckerna. tack för smakebitarna!

aariho sa...

En bra trilogi, høres det ut som. Jeg har ikke lest noe av forfatteren, vet heller ikke om det er oversatt til norsk. Ønsker deg en god helg!

anettesbokboble sa...

Spennende smakebit :)

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Lät ju spännande och klart annorlunda det där. Har dock också svårt för tortyr och övervåld, Mo Yan klarade jag alls inte av p.g.a det. Men visst går det att överraska sig positivt ibland med sådant som är utanför komfortzonen, sånt händer! :)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det har du anledning att bli

Aariho, helt nya böcker.

Annette, böckerna är väldigt spännande :)

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god.

Åsa C, jag förstår men våld dominerar inte denna trilogi.

Bokstund sa...

Åh, den låter spännande!

astridterese sa...

Jeg synes disse bøkene høres så interessante ut at jeg har lyst til å lese dem selv. Jeg har notert meg titlene :-) Takk for tips og ha en fin søndag!

Benita sa...

Tack för smakbiten !

Malou sa...

Har sett den här på flera bloggar nu och blev sugen nu när jag läste dina smakbitar.

Hanneles bokparadis sa...

Bokstund, spännande och bra bok.

Astrid Terese, önskar dej detsamma!

Malou, mycket läsvärd trilogi.

Lena sa...

Låter intressant,

Hanneles bokparadis sa...

Lena, inte min favoritgenre men bra böcker.

Sara sa...

Jag skulle nog varken vilja äta eller dricka på Das Klo. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, haha, kanske lite för... magstarkt :)

Bokdamen sa...

Inte dumt att utöka komfortzonen ibland. ;) Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, man väljer väl lite slentrianmässigt :)

Helena sa...

Läsa Jung eller torteras... vilket säreget upplägg :)

Cinnamon sa...

Har inte hört talas om varken boken eller serien. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, inte någon vanlig bok :)

Cinnamon, helt nya böcker.