Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 mars 2017

barnbarnets favoritbok just nu

Fåglar - Peka, lyssna av Marion Billet älskar 3-åringen att peka och lyssna. Väldigt naturtroget ljud, koltrasten och talgoxen är lätta att känna igen. Fint illustrerat. Hon kan namnen på fler fåglar, inte bara de som syns i köksfönstret.

15 kommentarer:

Jokke sa...

Stora och fina bilder av fåglar. Barn lärde djur och fåglar oftast endast på sin egna modersmål. Jag tror att koltrasten är på finska mustarastas, men jag vet inte, är det?

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, rätt, mustarastas, svårt med djur och växter om man byter språk.

Mrs Calloway sa...

kul med fågelböcker och bra att barnen får lära sig

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, de små är väldigt intresserade

znogge sa...

Den sortens böcker vet jag att våra barn uppskattade och vi läste dem om och om igen!

Joelinda sa...

Vilka underbara illustrationer!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, läsa om får man göra ofta :)

Joelina, fina bilder både för barn och vuxna!

KaJsaLisa sa...

Sådana böker är jättrebra, har själv använt dom på barn, ofta blir det mer att prata om än själva texten.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, såna här böcker ger mycket.

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilket fint tips. Tack!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, fin bok även för oss vuxna.

Sara sa...

Roligt att det inte bara är bilder utan ljud också. Jag själv är inte så bra på fåglar men kan väl de vanligaste.

Hannele på Hisingen sa...

Sara, jag är inte så duktig på fåglar heller.

Mia Eggimann sa...

När jag gick min utbildning fick jag tenta på fågelläten. Skulle behövt den boken då.

Hanneles bokparadis sa...

Marie Eggimann, det skulle jag nog inte ha klarat...