Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 april 2017

En engelsk gentleman av Jane Gardam - smakbit

"Mrs Ingoldby var Eddies första engelska kärlek. Han visste inte att det kunde finnas en så okomplicerad kvinna. Lugn och drömmande, ofta på väg till någon med en kopp te utan annan orsak än kärlek; helt och prisgiven åt en kolerisk make som hon aldrig klagade över. Hon var lika förtjust och överraskad över varje ny dag." (sid 83)
En engelsk gentleman av Jane Gardam (1928-) berättar om Sir Edward Feathers som änkling och pensionerad jurist lever ensam i ett stort hus i Dorset. På julafton låser han ut sig och blir tvungen att ta sig i tofflor i snöstorm till grannen som varit hans gamla fiende i Hongkong.

"De var knäppa allihopa, tro mig. Imperiegalningar."
"Hon verkar känna... jag menar, tycka om alla."
"Ånej, det gör hon inte. De blev uppfostrade så där. De flesta lärde sig att aldrig tycka om någon, någonsin, under hela livet. Men de beklagade sig inte eftersom de hade det där skyddsnätet. Imperiet." (sid 85)

Vi får följa honom från första dagen när han föds nästan ensam till denna värld, hans första språk blir malajiska. Fadern kapten Feathers struntar i honom och modern död. Finns det några släktingar som kan ta hand om honom i Wales? Två fastrar som inte är intresserade, fader skriver aldrig. Rudyard Kipling (1865-1936) var också var också föräldralöst Imperiebarn, gamle Filth, också kallad Eddie, läste hans böcker. Själv levde han i ett barnlöst äktenskap. Imperiebarn som växte upp utan kärlek var ofta oförmögna och ovilliga att ta hand om barn.

"Han hade inte delat säng med Betty på mer än trettio år. Dubbelsängar var för borgarklassen. Sex hade aldrig varit någon större succé. De hade aldrig diskuterat det. De hade inte tyckt om besöka vänner som inte hade två gästrum. Betty hade skämtat i många år om att äktenskapet aldrig skulle ha överlevt om inte Filth haft sitt eget påklädningsrum. Hon hade menat sovrum." (sid 165)

Sir Edward Feathers bilresa i dagens England var ingen turistlockande läsning, men visade tydligt kontrasten med den gamla och nya världen. Och även generationsskillnaden visades fint när sysslingbarnet Oliver gick ut med sin gamla mor, allt och alla såg så annorlunda ut för henne. Jag tyckte mycket om boken, vill läsa nästa del. Små bagateller i översättningen retar:  jag tror inte att Sir Edward Feathers åt Mariekex till teet i Oxford.
Flera smakbitar: HÄR.

22 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Ännu en bok att lägga på minnet! Låter jättespännande, du har verkligen förmågan att få varenda bok att låta SÅ himla spännande! Ha en fin Valborg Hannele!

Hanneles bokparadis sa...

Anna, tack, jag väljer mina böcker med omsorg ;)
Önskar dej detsamma!

Lyrans Noblesser sa...

Förstod att du skulle gilla den här :)

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbiten, det lät som en läsvärd bok.

Mrs Calloway sa...

står på läslistan. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, vill absolut läsa fortsättningen :)

Lotten, helt i min smak, intressant.

Monika sa...

Den här skulle jag vilja läsa, den låter bra :)

Mrs Calloway sa...

och, nej Hannele, Agneta Pleijel skrev inte dagbok, men hon hade många brev som hjälpte henne att minnas. råkade höra en intervju med henne i radio i morse

Hanneles bokparadis sa...

Monika, jag lånade på biblioteket.

Mrs Calloway, det var för länge sedan jag skrev brev...

znogge sa...

Den är noterad!

Anonym sa...

Den verkar onekligen spännande. Tack för smakebiten.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag tror du skulle gilla denna!

skriva, intressant brittisk historia och nutid.

Boklysten sa...

Den låter intressant. Tack för smakbiten!

Bokdamen sa...

Den här ligger i en av mina läshögar och väntar på sin tur... Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god!

Bokdamen, du kommer att gilla denna.

Lena sa...

Tack för smakbiten. Den boken låter intressant.

Sara sa...

Det låter som en bra bok. Skulle också störa mig på Mariekexen...

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag tyckte mycket om den.

Sara, jag som är intresserad av engelsk mat...

Malou sa...

Den här verkar intressant! Ska tipsa min mamma också (om hon inte redan har läst den). Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Malou, ganska ny bok.

Madde sa...

Tack för tips och smakbit!

Hanneles bokparadis sa...

Madde, var så god!