Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 april 2017

Hjalmar Bergman gillade Florens

Hjalmar Bergman (1883-1931) gillade Florens, han kallade den "mitt hjärtans stad". På sin bildningsresa lärde sig den unge Hjalmar Bergman italienska, var duktig i Florens historia, konst- och kulturliv. Han lärde känna munken Savonarola. Jag får plocka fram några av hans böcker från bokhyllan.

2 kommentarer:

Villa Freja sa...

Å ja, vem gillar inte Italien :)

Hanneles bokparadis sa...

Freja, ett spännande land som verkar ha allt.