Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 maj 2017

irländskt i Gastronomisk kalender 1972

Gastronomisk kalender 1972 innehåller massa intressanta artiklar, exempelvis Att äta och dricka på Irland, där Alf Åberg berättar om hungersnöd, potatis,
 irländska matvanor, starka drycker. Irländska whiskey har långa anor ända till Elisabeths tid. Brendan Behan berättar en historia om porter i Irish Sketch Book: Det var stränga stängningstider på pubar, lokala polisen var på väg för att inspektera. Pubägaren skickade kunderna upp på berget med var sin butelj Guinness och där hålla sig tysta.

Efter de dåliga åren undvek man de gamla rätterna som uppfattades som fattigmansföda; för simpelt att äta gröt, havrekakor, salt sill, filbunke, nässelsoppa. Irländare talar ogärna om mat, hellre om språk, kultur, danser, idrott. Typiskt irländskt är Irish soda bread, irländska pannkakor, Irish stew - gjord på fårkött, potatis och lök, Irish colcannon - en hoprörd stuvning av lök eller kål och potatis.

2 kommentarer:

znogge sa...

Jag tyckte den irländska maten var riktigt god!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det tyckte vi med!