Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 maj 2017

trött eller pigg - olikheter

Haruki Murakami är pigg i sin bok Vad jag pratar om när jag pratar om löpning som innehåller personliga essäer, inte bara om löpning utan även om livet och hans författarskap. Jag gillar hans stillsamma stil. Denna helg springer ca 60 000 göteborgare 21 km, själv hoppar jag över i år.
Mamma är bara lite trött av Sara Beischer berättar om ett ojämnt förhållande där det är lätt att känna igen sig; hem barn, jobb, dagis. Minnas make Niklas  lämnar inte barnen till förskolan på morgonen, han är även dålig på att sortera smutstvätt. Inte han som handlar på vägen hem från jobbet eller fixar mat. Han plockar inte disken heller. Inte ens när barnen är sjuka kan Niklas avstå från sin träning, då är det inte konstigt om mamman blir trött.


"Maj skulle kunna vara en underbar tid, men än så länge är jag helt begravd i rättningshögar och bedömning för lärare, vilket gör Enligt O galet trött. Det är vad som inspirerar veckans motsatspar trött och pigg. Berätta om några kulturella verk som du kopplar till just dessa ord.", föreslår Enligt O.

7 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

ovanligt orättvis fördelning av sysslorna. riktigt jämnt fördelat blir det nog aldrig, men det kan väl vara lite måtta

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, inte underligt att flest kvinnor som blir utbrända.

Robert W sa...

Jag lagar mat, sorterar tvätt, plockar ur diskmaskinen. Men jag är inte säker på att min fru är nöjd med mig ändå ;)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, men kanske hon inte är trött och utbränd ;)

FrökenChristina sa...

Läste någonstans att om vi fortsätter i denna takt är hemarbetet jämställt fullt ut 2122 eller något liknande. Det gör mig trött.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, de unga sköter sig bra, vi äldre måste ställa krav.

enligt O sa...

Gillar Murakami, men just löpning är inte min grej. Kanske kan han övertyga mig!