Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 maj 2017

gjort av med några gamla 1-kronor

För ett par år sedan var vi i Cotswold med maken och besökte bland annat Bourton-on-the-Water. På loppis hittade jag en fin fotobok för tjugo av mina 1-kronor. Nu fortsätter jag resan i min läsfåtölj och lär mig traktens historia.
Arlington Row, hemma hos Bridget Jones.

6 kommentarer:

znogge sa...

Ja, nu måste pengarna rulla! När vi tömde mammas lägenhet hittade vi bland pappas saker en påse med 1200 kronor i enkronor. Nu har jag avyttrat dem!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, väldans! Hittat bara runt 200 kr men jag vill ju inte betala banken för att bli av med mina pengar...

Jokke sa...

Ska man ta bort en kronas mynter i Sverige? Jag var i Sverige i somras och betalade mina böcker med fem kronor och en kronor. Jag har också hemma en öre av koppar, ganska stora mynter.
Suomessa markkojen käyttö loppui vuonna 2002, joka kodissa tai ainakin meillä on kolikoita, ne olisi saanut vaihtaa vielä myöhemminkin, mutta vaihto piti tehdä Suomen Pankissa, joten se oli hankalaa. Itsellä on kolikoita pennejä ja viisipennisiä, markkoja isovanhemmilta jo 1940-luvulta, josta ovat lähtöisin yhden äyrin kolikotkin.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, både enkronor och femkronor försvinner till midsommar. Olen yrittänyt päästä eroon vanhoista rahoista, viimeksi Englannissa ollessa tyhjensin lompakkoni lentokentällä, tyytyväinen sillä kuulin että englantilaiset setelit vanhaksi nyt toukokuussa.

Veiken sa...

Dessa förbaskade enkronor.... dom poppar upp i lådor, springor och fickjackor. Jakten på skatten går vidare! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, jag vill inte ha kvar dem...