Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 juni 2017

anglofiliskt yes

Afternoon tea i Cheltenham. Förmodligen tillhör jag en minoritet som verkligen gillar engelsk mat, även den vardagliga; fish and chips är en höjdare! Njutit av bra mat även i Skottland och Irland.

Både kultur och mat i samma bok: The Joyce of Cooking av Alison Armstrong innehåller irländska recept och citat ur boken; Queen Anna-pudding (sid 348). Leopold Bloom äter annat stekt njure, Ulysses innehåller mycket mat och drycker.

Best of British : Taylors & Jones är en riktig bokpärla för oss anglofiler, jag har alltid ätit gott i England. Boken är på svenska och innehåller recept på klassisk husmanskost, fina bilder, lite historia om rätterna och även uttalstips, typ Worcestershire sauce. De mer okända ingredienserna finns förklarade med bild. Svärdottern har bjudit på god Shepherd's Pie.
Ibland hittar man okända rätter på menyn. nu får man en förklaring, boken har behållit de engelska namnen. Kanske skulle man försöka sig på egen Christmas Pudding. Rhubarb Crumble och Sticky Toffee Pudding kommer jag absolut att laga i mitt eget kök. Spotted Dick har förmodligen Jane Austen ätit.

Skotsk haggis serveras med rotmos,  riktigt gott! Man ska inte vara rädd för att testa - om man hemma äter vanlig husmanskost. Vi äter alltid lokal mat på resor.

Veckans utmaning i Kulturkollo: "YES! Jag läser så gärna böcker på engelska av engelska författare och älskar allt brittiskt. Ge mig mer afternoon tea! Låt mig flytta in på Downton Abbey!"

17 kommentarer:

Ylva sa...

Jag gillar en del engelsk mat, särskilt efterrätter! Sticky toffee pudding är jättegott liksom allt med honey comb. Dock är jag rädd att bli friterad inifrån när jag är i England för jag äter så orimliga mängder chips...

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, det finns ju annat, även potatismos.... typ pudding.

Annette sa...

Jag gillar också brittisk mat, åtminstone den jag ätit i London och i Skottland. Inte den franska finessen kanske, men väldigt god smak. Här har jag skrivit ett inlägg om just maten i Skottland: https://hellofromabroad.com/2011/08/01/maten-i-skottland/

Kulturkollo /Carolina sa...

Jag gillar en del brittisk mat. Pajerna gillar jag mycket! Mördegspaj med kyckling och sås inuti... mmmm! Och så gillar jag haggis. Däremot höll jag på att förgås det året jag bodde där eftersom jag inte hittade något gott bröd, bara dessa eviga formfranskor.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, intressant inlägg, lamm kan de i Skottland.

Carolina, jag är sån som gillar all mat... haggis är gott, jag äter ofta soppor till lunch, med grovt bröd till.

FrökenChristina sa...

Kan inte med haggis. Det är inget unikt eftersom jag inte någon sådan mat någonstans i världen. Annars är maten helt okej.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, haggis är väldigt lik värmländsk grynkorv.
Och leverpastej äter jag :)

Robert W sa...

Hmm, jag äter inte Värmlandskorv...

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag äter allt... även svensk mat :)

Mrs Calloway sa...

fish and chips är jättegott. jag lider inte alls av engelsk mat. ett riktigt afternoon tea är toppen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har alltid ätit gott i England.

KajsaLisa sa...

Gillar också engelsk mat. Speciellt pajer och fish and chips, men sen beror det givetvis på hur det tillagas.
Tog afternoon tea på Harrods en gång. Det var en upplevelse.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, tog afternoon tea på Harrods med dottern ❤️

znogge sa...

Du är i gott sällskap för jag gillar också engelsk mat. Har testat många lokala rätter och har aldrig blivit besviken. Minns speciellt en alldeles ljuvlig paj...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kul, det låter trevligt!

Bokdamen sa...

Övervägande Yes från mig, men maten sisådär. Hemlagat och veg restauranger är bäst.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, minns att min trevliga landlady lagade god mat.