Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

01 juni 2017

svart och vitt - olikhet

Brodera vitt på vitt av E. Svennås symboliserar kvinnornas situation, de broderande kvinnorna på 1800-talet, hur de fördrev tiden, beroende av mannen, bevarande sin dygd - som fortfarande viktigt för kvinnor i andra länder. Olikhet mellan män och kvinnor.

Svarta vatten av Attica Locke handlar om pengar, ondska, olja, girighet, förstörelse, de svartas rättigheter -  om de svartas nytidshistoria i USA. Advokaten Jay Porter har själv fått erfara att de svarta inte bedöms likvärdigt som vita i rättsväsendet, makteliten har sina metoder. Hamnarbetarnas strejk för bättre löner hotar  hela ekonomin i samhället som  gungar. Olikhet mellan de svarta och vita.


Enligt O tänker på "de färger som pryder studentmössorna, svart och vitt. De kan också sägas symbolisera vårt allt mer tudelade samhälle. Tolka det som du vill."

11 kommentarer:

Robert W sa...

Intressanta val.

♥ Hanneles bokparadis sa...

Robert W, passar ju bra här.

Mrs Calloway sa...

Brodera vitt på vitt har jag också. bottensömmar var det enda jag kunde i slöjden. så otroligt vackert.

MissMagic sa...

Spännande val :)

♥ Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag var bäst på att sprätta upp... nu får jag göra som jag vill :)

Miss Magic, passar bra här :)

FrökenChristina sa...

Svarta vatten låter intressant. Det händer inte så mycket i USA som det borde på vissa fronter.

♥ Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, nu verkar det gå bakåt...

Sara Pepparkaka sa...

Tack för tips på böcker jag inte läst!

♥ Hanneles bokparadis sa...

Sara, var så god!

enligt O sa...

Svarta vatten har jag helt glömt bort att jag vill läsa. Tack för påminnelsen.

♥ Hanneles bokparadis sa...

enligt O, en speciell mycket bra bok.