Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 juli 2017

faktafel retar

Ulla Molin klippte inte hortensiablommor, i hennes bok finns bild på vinterbruna blommor...
Ulrika Grönlund skriver i Under bar himmel : 16 vardagsrum i trädgården:
"Uteplatserna är många. Blommor i starka färger är desto färre. I princip finns här bara blå och vita blommor, och när hortensiorna blommar klippte Ulla Molin av de flesta, de var för vulgära tyckte hon. Hon var en omutlig estet."
Till höger kan man se hortensia och Ulla Molin skriver själv i sin bok Leva med trädgård: Hortensia: "Och som den växer. Men jag låter blommorna sitta kvar, klipper inte en enda. Inte ens till bedjande "torris"-älskare. Så blev blommorna bruna"

5 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Skämmigt. Dålig research.

Klimakteriehäxan sa...

Jag har förresten haft en torkad hortensia liggande i en skål i flera år, den är vacker!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, urdålig research, Ulla Molin är en riktig trädgårdsguru, har läst hennes böcker och besökt hennes trädgård. Man kan köpa torkade hortensior i blomsteraffärer.

Mrs Calloway sa...

det var en rejäl tabbe! vita hortensior tycker jag särskilt mycket om

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, helt tvärtom i verkligheten