Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 oktober 2017

Nadine Gordimer - Nobelpris 1991

Nadine Gordimer (1923-2014) tilldelades Nobelpriset i litteratur 1991, hon skriver mycket om kampen mot apartheid.

"Stationsinspektorns barn kom dit barfota. Från de gråa lerhyddorna med spretiga tak, som stod innanför en målad lermur, följde höns, och hundar, med huden spänd som pergament över skelettet, efter de svarta barnen ut till spåret." (sid 91)
Tåget från Rhodesia ur Svarta madonnan : 29 västerländska noveller, en novell där rika tågturister prutar på de fina handsnidade trädjuren bland fattig lokalbefolkning.

Inlägg i Kokos utmaning att läsa alla fjorton kvinnliga Nobelpristagare i litteratur.
Nadine Gordimer (1923-2014) Sydafrika 1991
Noveller skrivna av en utomeuropeisk författare
9
Köpt på antikvariat - roligt med Ugglans NovellSudoku!

12 kommentarer:

znogge sa...

En läsvärd nobelpristagare!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, absolut, ska nog läsa mer av henne.

Klimakteriehäxan sa...

Fjorton??? Jag (och DN) får dem till tretton???

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, lista på alla fjorton kvinnliga Nobelpristagare:

http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2016/12/kvinnliga-nobelpristagare-i-litteratur.html

Klimakteriehäxan sa...

DN missade 2015. Tror deras lista var av äldre datum.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, man ska inte tro på allt som står i tidningarna...

Koko sa...

Pinsamt av DN! Vi som håller på med utmaningen vet att de är fjorton :-) Det var ju något med att Svetlana Aleksijevitj måste klämmas in i sista minuten på den fina kassen som inspirerade mig till utmaningen :-o

Jag gillar verkligen hur du lyckats få in två utmaningar i samma post :-)

Hanneles bokparadis sa...

Koko, visst är det märkligt med såna misstag av en stor tidning!

Linnea sa...

En författare jag vill läsa! :)

Hanneles bokparadis sa...

Linnea, visst är det kul att upptäcka nytt!

Ugglanoboken sa...

Har också bara läst en novell av Gordimer, men det gav verkligen mersmak så det blir säkert nåt mer också.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, hon är intressant.