Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 november 2017

The Killers av Ernest Hemingway

“Come in.”
Nick opened the door and went into the room. Ole Anderson was lying on the bed with all his clothes on. He had been a heavyweight prizefighter and he was too long for the bed. He lay with his head on two pillows. He did not look at Nick.
“What was it?” he asked.
“I was up at Henry’s,” Nick said, “and two fellows came in and tied up me and the cook, and they said they were going to kill you.(sid 66)
The Killers av Ernest Hemingway ingår i novellsamlingen Men Without Women och har även blivit filmatiserad. Max och Al vill äta frukost på en lunchbar i Chicago runt 1920. De binder fast ägaren Nick. De vill döda den svenske Ole Andreson som bor på pensionat i staden.

Noveller skrivna av en utomeuropeisk författare,  
6 I stadsmiljö - upptäcker gammalt med Ugglans NovellSudoku!

8 kommentarer:

znogge sa...

Kul att läsa på engelska och ett bra sätt att hålla språket vid liv.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, eller hur, jag tror denna novell läses i skolorna i USA.

Mrs Calloway sa...

har också läst en novell i stadsmiljö. den kommer snart, kanske redan imorgon

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ibland lurigt att hitta noveller så allt stämmer

Ugglanoboken sa...

Kul med Hemingway!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag vill läsa mer av honom!

FrökenChristina sa...

Hemingway är den korta textens mästare.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, inte läst hans noveller tidigare.