Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 november 2017

White Monkey av Adrian Perera

Jag säger att jag måste 
call mummy.

Genom knastret på linjen berättar jag om Finland.
"I Finland finns det älgar och svanar och lodjur."

Jag berättar
om de vänliga människorna jag träffat.
Jag berättar inte
om kvinnan som spottat mig i ansiktet.

Jag berättar om min son
om hans tyngd
och värme.                      (sid 13)
White Monkey av Adrian Perera är intressanta prosadikter om att vara någon annan i Finland, eller hur andra uppfattar en. Sonens mor från Sri Lanka som måste lämna sitt språk, en finsk far och en mormor vars minne sviktar. Perera bor i min födelsestad i Åbo, han har fått pris för sin poesi.
bernur har också läst: HÄR.

4 kommentarer:

znogge sa...

Det är inte alltid lätt att komma ny till en grupp, klass eller land. Bemötandet är så olika...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och inte alltid kul att lämna det gamla och sitt språk...

Villa Frejas bokblogg sa...

Vackert och tankeväckande skrivet. På bloggen idag skriver jag också om en bok som handlar om att lämna sitt land och ge sig av ut i världen.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, jag tycker om Pereras sätt att skriva, de äldre har väl svårast att lämna allt det gamla.