Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 december 2017

Älskaren som var demon av Elizabeth Bowen

"Tanken på flykt... Han var aldrig öm eller vänlig mot mig, inte riktigt. Jag kan inte påminna mig att han någonsin visade mig den ringaste ömhet. Mamma sa att han aldrig tog hänsyn till mig. Det var bara åtrå - inte kärlek. Inte kärlek i betydelsen av att vilja någon väl." (sid 129)
Älskaren som var demon och andra noveller (The Demon Lover 1945) av Elizabeth Bowen berättar om den gifta Kathleen Drover som åker till London till deras tomma hus för att hämta några saker. Inne i huset finns ett ofrankerat brev från en död soldat hon inte träffat på 25 år.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag gillar Panache - serien

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Bowen är fantastisk författare