Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 december 2017

Bettys val av Marie-Louise Marc

"Ta mer mat i köket allihopa", manade jag medan jag gick runt och fyllde på vin och julmust i glasen.
  "Mamma, kan du inte sätta dig?" sa Filip. "Du bara springer. Vi når att fylla på själva." Han såg bedjande ut och jag kände igen irritationen från förr, jag hade alltid varit  en mästare på att springa runt när jag hade gäster. Borde kanske hejda mig, men med den nya familjen ville jag att alla skulle känna sig riktigt välkomna. (sid 19)
Bettys val av Marie-Louise Marc är en berättelse om femtioåriga Betty Svan som älskar julen med mycket glitter och ljus. Hon har precis flyttat i hop med Henrik i vindsvåningen och ska fira jul tillsammans, Ex-frun är bjuden, exmaken, vänner, Bettys dotter som är höggravid. Ingen känner varandra och är olika, betraktar varandra, samtalet lite trögt.

Henriks ex-fru är sjuk, hur mycket ska han stödja och hjälpa henne? Räcker det med en personlig tränare och burpees för att Betty ska ta tag i sitt liv? Det går inte så bra för Betty att arbeta hemifrån. Ska Henrik verkligen arbeta utomlands? Många val och beslut att ta, som det är i livet.

4 kommentarer:

znogge sa...

Det ska jag läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag tror du skulle gilla denna.

Femte året i Hjo sa...

Vete tusan om det där är något för mig. Jag läser Dawkins - Illusionen om Gud. Verkar mest bli facklitt numer.
Ha det!

Hanneles bokparadis sa...

Hjo, tur att det finns böcker för alla smaker!