Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 december 2017

Bonden Marej av Fjodor Dostojevskij

"Apropå det, kan jag som en detalj tillägga att sedan dess tror väldigt många och vidhåller till och med fortfarande att jag blev förvisad för mord på min hustru.
  Så småningom domnade jag faktiskt bort och försjönk omärkligt i minnen. Under alla de fyra åren på straffarbete mindes jag oupphörligt allt det förflutna och tycktes i minnena leva om hela mitt föregående liv på nytt. Dessa minnen dök upp själva, det var sällan som jag framkallade dem med min vilja." (sid 287)
Bonden Marej av Fjodor Dostojevskij (1821-1881) verkar självbiografisk; han ligger på slafen i fängelset under påskdagar, mycket fylla och bråk runt om. Plötsligt minns han en händelse från barndomen när han var nio år och blev rädd och fick tröst av bonden Marej.

Noveller skrivna av en europeisk författare,
6 Personnamn i titeln - mycket letande med Ugglans NovellSudoku!

2 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Och där fick du med ett namn också! :-) Tror bara jag läst romaner av Dostojevskij, så tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, noveller av Dostojevskij är nytt för mig också, gillar honom.