Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 december 2017

juligt à la Jeanette Winterson ❤️

"Shoppingcentret är inte vårt rätta hem och det är inte heller ett offentligt rum, trots att gallerians falskt välkomnande miljö för många är den enda offentliga plats som finns kvar förutom gatorna, när bibliotek, parker, lekplatser, museer och sporthallar försvinner.
  Jag tror att vi alla kan återvinna julens anda - mindre shopping, större givmildhet, mindre slösande, mer tid för vänner, inklusive glädjen i att laga mat och äta tillsammans, och dela det vi har med andra." (sid 193)
Juldagar : 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar av Jeanette Winterson (översättning Lena Fries-Gedin, Jessika Gedin) finns nu på svenska. Inget för småbarn, vuxenbok, för Winterson kan vara ganska mörk, fast med humor, boken är rolig också. Jag är anglofil och äter allt, kul med recepten. Även om man inte vill laga eller äta, är det väldigt personlig läsning. Winterson förklarar hur hennes mamma tyckte bara om julen av alla högtider. Kanske ska man börja läsningen den 12:e men boken kan plockas fram även efter jul.
Italiensk Panettone, tysk Stollen och engelsk Christmas pudding.

"Under jultiden slipper ingen undan från att äta torkade fikon, satsumas, granatäpplen, kanel, kryddnejlikor, marsipan, pepparkaka och alla slags frukter och kryddor, ofta använda till Stollen (tysk julkaka), Lebkuchen (tysk pepparkaka), vinglögg, varm punsch, julpuddingar polkagrisstänger som vispas ihop av socker och apelsinolja och hängs upp i julgranen." (sid 215)

6 kommentarer:

znogge sa...

Olika mattraditioner till jul och andra helger är alltid trevligt att läsa om.En del förverkligar man kanske själv och en del blir man bjuden på. Panettone är väldigt vanligt även i Brasilien men dit kom ju periodvis många européer.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst är det intressant, så olika och så lika.

Klimakteriehäxan sa...

Wintersons julbok rekommenderades i Gokväll i går också. Ni är många som är överens om dess kvaliteter.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, vi tycker mycket om Jeanette Winterson ❤️

Ylva sa...

Jag gillar Winterson och är sugen på att läsa denna. I jul tar jag med mig min engelska svärmor till mina föräldrar och hon har gjort en engelsk fruktkaka.

Hanneles bokparadis sa...

Yiva, engelsk fruktkaka är nästan det bästa jag vet! ❤️