Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 januari 2018

himmel och helvete - olikhet

Vi behöver nya namn av NoViolet Bulawayo berättar om 9-åriga fattiga Darling i kåkstaden i Zimbabwe. De hungriga barnen pallar halvråa guavor för att stilla hungern. Vuxna har inte ork att bry sig. Familjens hem har förstörts i Zimbabwe. De flyttar till USA, och livet blir mer lik himmel. Läs mer: HÄR.

Maurice (1914) av Edward Morgan Forster (1879-1970) ville han inte ge ut under sin livstid, det var ett helvete att växa upp som homosexuell i England för hundra år sedan, läs HÄR. Den faderlösa Maurice Hall får en lektion om livet av sin gamla lärare, men ingenting stämmer för honom, något är fel. Maurice lever ensam och känner sig död. Han vill ha hjälp, men kan inte rådfråga husläkaren som anser att dessa är "sedeslösa uslingar av Oscar Wildes sort". Forster skriver i sitt slutord 1960 att han har trott att kunskap skulle medföra förståelse.


Vilka kulturella verk förknippar du med himmel och helvete? undrar Enligt O.

13 kommentarer:

Robert W sa...

Jag har inte hört talas om dem, men de låter intressanta.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, båda böckerna är läsvärda och tankeväckande.

Anonym sa...

Vi behöver nya namn vill jag väldigt gärna läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa, barnen levde helt annat liv än svenska barn.

Ylva sa...

Vi behöver nya namn verkar bra! Tyvärr finns den bara som e-bok på bokus och adlibris.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, böcker blir "gamla" fort...

Mrs Calloway sa...

bra exempel!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, tack! Tänk att livet kan vara så olika.

Sara Pepparkaka sa...

Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, var så god!

enligt O sa...

Tack för påminnelsen om We need new names. Ibland köper jag böcker och glömmer bort att jag har dem i hyllan.

FrökenChristina sa...

Maurice är väl även filmatiserad tror jag. Annars har jag bara läst delar av den i en litteraturkurs på universitetet. Den var på engelska och vi läste flera romaner som tog upp utanförskap under 1900-talet.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, det är lätt hänt

Fröken Christina, intressant, skulle vara trevligt att se filmen.