Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 januari 2018

Jean Sibelius natt av Lars Gustafsson

"En sådan förvårsnatt år 1948, när ännu inget tranpar har passerat men Mästaren tankfullt sitter vid det redan alltför länge öppnade fönstret - rummet hade börjat kylas ut och den filt Aino lagt över hans axlar hade omärkligt glidit ner - hör han ett främmande ljud nerifrån." (sid 259)
Jean Sibelius har inte skapat något på tre decennier, han sitter dagligen i sitt arbetsrum och försöker knåpa ihop något. Han drömmer att en ung kvinna klättrar upp genom hans fönster och besöker honom. Hon heter Mélisande och är hans Symphony No. 8. och hon vet vad han inte vet. Jean Sibelius natt av Lars Gustafsson finns i samlingen Fantastiska berättelser.
8. Läs en novell om en hemlighet.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III hos, tid året ut, för att klara utmaningen ska man läsa minst tjugo noveller.

5 kommentarer:

znogge sa...

Helt obekant för mig men tack för smakprovet.

Veiken sa...

Har inte en aning om den boken, men lyssnar gärna till delar av Sibelius' musik...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Lars Gustafsson har skrivit ganska mycket.

Veiken, både Sibelius och författaren är bra.

Ugglanoboken sa...

Lars Gustafsson är en sån där författare som jag känner till bara till namnet - har nog aldrig läst nåt av honom vad jag minns i alla fall. Den här novellen låter ju intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Gustafsson är väldigt intressant.