Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 januari 2018

ljus och mörker - olikhet

Ljus (1962) av Inger Christensen är en vacker ljus bok, båda inuti och utanpå. Sällan man läser en lyrikbok från pärm till pärm, vid varje läsning får orden ny innebörd.
Stranden om natten av Elena Ferrante är en annorlunda barnbok. Femåriga Mati glömmer sin docka på stranden, den elaka jättelånga strandvakten sjunger och krattar skräp, det blir mörkt. Man tänker på Ferrantes väninnor, när Lila slänger Elenas docka i en mörk källare. Ingen bok för alltför känsliga barn, fina illustrationer.

Nu befinner vi oss i mörka januari, men ljuset är på väg. Ungefär en halvtimmes mer dagsljus per vecka just nu runt Göteborg. Veckans ordpar är inspirerat av detta ljus och mörker, vilket självklart kan tolkas både bildligt och bokstavligt, skriver Enligt O.

7 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har en annan bok av Inger Christensen hemma nu

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har nog två böcker.

enligt O sa...

Älskar det jag läst av Christensen, men Ljus har jag inte läst ännu. Måste leta i hyllan, för jag tror att den finns där.

Robert W sa...

Jag har tyvärr inte läst något av Elena Ferrante. Att hon skrivit en barnbok var en nyhet för mig.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, visst är Christensen bra.

Robert W, nu börjar man översätta mer av Ferrante.

FrökenChristina sa...

Christensen har jag bara läst på danska. Vackert det med.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, en bra översättare är guld värd.