Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 mars 2018

Fanny och Alexander i Göteborg

jag har lyssnat på Jan Holmberg i veckan, han är vd för stiftelsen Ingemar Bergman och har skrivit boken Författaren Ingmar Bergman. Laterna Magica är Bergmans själbiografi men Holmberg påpekade att författare skriver ofta autofiktion och behöver inte alls vara självbiografiskt och sanningshaltiga. Olika källor visar att Ingemar Bergman inte alls varit den hemska figuren som han alltid har skildrat i filmerna. Kulturkollo skriver om hans: filmer.
Fanny och Alexander jultema 2017 på NK i Göteborg - förslag från Ingemar Bergmans stiftelse.
Film har roat hundra år. Den 14 juli 2018 skulle Bergman blivit 100 år.

4 kommentarer:

Jokke sa...

Jag har tittat på Fanny och Aleksander både film och tv-serie. I fjol läste jag roman om Fanny och Aleksander, den gav mera information om situation (alla händelser är inte i film)

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, romanen har jag inte läst.

znogge sa...

Fanny och Alexander är en av mina absoluta favoritfilmer som jag gärna ser om igen. Offentliga personer är inte alltid privat som de är när allmänhetens fokus vilar på dem.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, fin film av Bergman, men man ska inte tro att allt han berättar är sant, konstnärer måste ha viss frihet att berätta.