Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 mars 2018

kropp och själ - olikhet

En trädgårdsbok som inte är bara en trädgårdsbok; I trädgården hörs andra ekon av Göran Greider, borde läsas av människor som satsar hela sin själ på en perfekt gräsmatta. Vår trädgård är till för att njutas i, filosofera i.
Den som fäller ett stort träd
i sin trädgård
dödar en mäktig levande varelse
men öppnar samtidigt
en väldig ljusport till himlen. (sid 37)

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami innehåller både kropp och själ, personliga essäer, inte bara om löpning utan även om livet.


idealet brukar vara ”en sund själ i en sund kropp”. Därav veckans ordpar att söka efter i kulturen: kropp och själ, skriver Enligt O.

6 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Hade precis för mig att det var "en sund själ i en RUND kropp"????

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, lyckliga människor är ofta friska! ❤️

Robert W sa...

Greidercitatet var tänkvärt!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, en klok tänkande man.

Mrs Calloway sa...

om någon sågar ner mina träd så flyttar jag! Murakami är nästan alltid rätt

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, mina träd på vårt berg får inte bli alltför höga.