Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 mars 2018

maken läste tidningen

Göteborgs-Posten hade en artikel om Novellix nya sfi-box och jag överraskade maken med att visa att jag redan hade lånat ett par på biblioteket. Men han ville förstås ha en egen låda ändå.
"Jag förstår", sade Eckels. "Då får vi alltså inte ens röra vid gräset?"
"Stämmer. Konsekvenserna av att några växter krossas kan bli större i all oändlighet. Ett litet misstag här skulle på sextio miljoner år mångfaldigas oproportionerligt mycket. Vår teori kan förstås vara felaktig. Kanske kan vi inte förändra Tiden." (sid 11)

Ett dån av åska (1952) av Ray Bradbury berättar om mannen som vill göra en tidsresa till dinosaurier och jaga. Allting är mycket reglerat, man måste vara mycket försiktig att inte skada eller ändra på något, för det kan ge stora konsekvenser för framtiden. Så tänker vi inte idag, fast vi borde. Bradbury var nog mer miljöaktivist än vi trodde.
14. Läs en novell av en författare som gett ut mer än tio böcker.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III.

6 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Eftersom jag läst en del filosofi som hobby kan jag berätta att iden kallas för determinism. Ett orsak-verkansamband även kallat kausilitet gör att alla tidigare händelser påverkar och bestämmer både nuet och framtiden både stora och små. Så det gäller att vara försiktig. Ett löv som faller till marken nu kan indirekt orsaka jordens undergång i ett händelsemönster på kanske tusen år.
Ingen tror väl på det här längre, men en fascinerande tanke.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, då får man verkligen vara försiktig med sina gärningar.

Klimakteriehäxan sa...

Jag fick en Novellix-låda med Nobelpristagare i present. Kul ide!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, perfekta att ha i handväskan!

Ugglanoboken sa...

Är också lite sugen på den där boxen :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, först lånade jag på biblioteket :)