Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 april 2018

Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck

"Imponerad fortsatte hon att låta blicken vandra. Den här bokhandeln var faktiskt något alldeles extra. Utifrån hade den verkat trivsam, fast ändå ganska anspråkslös, men när man väl gick in öppnade en helt ny värld upp sig. Den detaljerade stuckaturen och alla de dekorativa listerna i kombination med den öppna spisen med mörk träram och gnistskydd i svart smidesjärn gav ett ombonat intryck... ett perfekt tillhåll för alla bokälskare." (sid 22)
Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck börjar direkt med Virginia Woolf i första meningen när Martinique tänker på sin vän Sara som plötsligt dog av sjukdom. Martinique försöker hålla i gång den hundra år gamla bokaffären. Saras systerdotter Charlotte från Sverige får ärva huset, men hon verkar inte vara intresserad av att fortsätta med att driva bokaffären - hon är stressad egenföretagare. Varför hade inte Sara haft någon kontakt med sin syster Kristina under flera decennier? Saras lägenhet har foton uppsatta på dem båda, från tiden innan Charlotte föddes.
Helt underbar bok för anglofiler och bokälskare, en riktig bladvändare.

   "Vad tror ni om hemliga bokpaket? Man betalar utan att veta vad man får. Det blir ett sätt att upptäcka helt nya författare och genrer!"
   Martinique och Charlotte utbytte en snabb blick.
   "Jag vet inte om det är rätt väg att gå", sa Martinique försiktigt. "Våra kunder gillar ju att de kan titta ordentligt på böckerna innan de köper dem, till skillnad från när de beställer online." (sid 281)
Flera smakbitar: HÄR.

31 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tänkte nog att jag skulle läsa denna så småningom

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, du skulle nog gilla denna.

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Älskar den!

Monika sa...

Den där vill jag läsa :)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs E, perfekt bok för oss bokälskare!

Monika, det förstår jag :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Den här vill jag läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, en läsvärd bok!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den här skulle jag gärna vilja läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, en fin bok för bokälskare.

Åsa sa...

Gillat Frida Skybäcks böcker, så denna ligger bra till. ;)
Tack för smakbitar!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag vill läsa mer av henne :)

astridterese sa...

Jeg får alltid lyst til å lese alle bøker med bibliotek og bokhandel i tittelen. :-) Er dette samme forfatter som skrev Norrsken? Den husker jeg at jeg satte på leselisten over svenske bøker jeg vil lese.
Ha en riktig fin påskesøndag!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, de är ju nästan de bästa böckerna :)
Önskar dig detsamma!

Mia Eggimann sa...

Bra smakebit lockade till läsning, den ska jag läsa snart.

Boklysten sa...

Den finns i min läsahög och det är dags snart att läsa den. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Marie, ska bli trevligt att läsa vad du tycker.

Boklysten, var så god!

Paula sa...

Har inte läste henne, lite nyfiken

Hanneles bokparadis sa...

Paula, en trevlig bok på många sätt.

Lena sa...

Tack för smakbiten. Skall läsa den boken snart. Den verkar mysig.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, lite mys, lite familjehemligheter, nästan allt.

Cinnamon sa...

Den har jag här hemma. Ska läsas snarast! Tack för smakbiten.

Annette sa...

Så bra det låter, med din rekommendation! Jag måste nog stuva om i min läsplanering och låta den här komma före en del andra :) Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, ska bli kul att läsa vad du tycker.

Annette, hihi, de roliga först :)

Marie i Skrifvarstugan sa...

Tack för smakbiten ! Vill helt klart läsa den.
Ha en fortsatt fin påsk !

Hanneles bokparadis sa...

Marie, önskar dig detsamma!

Bokdamen sa...

Den här vill jag förstås läsa ;) Tack för smakbitarna!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, kunde nästan gissa det :)

Helena sa...

Trevlig titel :)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, eller hur :)

Anonym sa...

Det er noe med bøker om bøker, lesing og bokhandlere som alltid gir meg lyst til å lese dem. Takk for smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

leseJenta, var så god, såna böcker är mysigt att läsa!