Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 april 2018

Fredagsporträtt - queer

"Stranden var fortfarande tom, men måsarna började försvinna. Det skulle komma folk snart. Han skulle gå då. Han undvek människor, inte därför att han ville, utan att det var lättare. Han var nöjd med att vara ensam när han kunde, vilket var för det mesta. Han hyrde ett rum på ett pensionat vid stranden. Det var kallt på vintern med det brydde han sig inte om. De flesta hyresgästerna var gamla och mannen ovanpå honom samlade tändsticksaskar och klistrade upp dem på väggarna." (sid 31)
Fredagsporträtt av Binnie Kristal Andersson innehåller korta noveller, jag valde Mannen på stranden tidigt en morgon som berättar om den ensamme mannen som träffar andra män för pengar. Han tycker det ger honom frihet att kunna känna solen och se på måsarna och havet.

  "Han hade två böcker, en ena var nånting av Aristoteles och den andra en ordbok. Ibland öppnade han en av dem och betraktade en mening. Han tyckte inte speciellt om böckerna, men han hade fått dem på något sätt. Han hade glömt hur." (sid 33)
26. Läs en novell med något från havet i titeln.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III.

2 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Spännande novellval, som alltid :-) Tack för tips! Det där med havet har jag inte lyckats hitta nåt till ännu.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, denna bok hittade jag bland bibliotekets rensa-bort-böcker.