Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 april 2018

Systrarna Beauvoir : Syskonkärlek och rivalitet

"Hélèn, som beundrade sin begåvade storasyster och var mån om att rätta sig efter henne, gjorde som hon skulle. På nytt rabblade hon multiplikationstabellen och ansträngde sig för att lyda bokstäverna i de vackert illustrerade böckerna. Ibland infann sig belöningen: "Snart kan du följa med mamma och mig till biblioteket!" Det sista ordet, uttalat med entusiasm, fick Hélène att börja drömma. Cardinalebiblioteket på Place Saint-Sulpice var Simones kungarike. Hon kunde välja efter behag. Världen tillhörde henne. Tillsammans med sin syster ögnade hon igenom barn- och ungdomshyllorna, pekade på vissa av böckerna och kommenterade dem hon läst." (sid 19)
Systrarna Beauvoir : Syskonkärlek och rivalitet av Claudine Monteil är en helt färsk bok från Atlantis, jag som knappt visste att Simone de Beauvoir hade en syster; Hélène de Beauvoir. Simone var nästan som mormor för författaren Claudine Monteil, hon har även skrivit De som älskade friheten : Berättelsen om Jean-Paul Sartres och Simone de Beauvoirs livslånga förhållande. Åsa Moberg har skrivit förordet.
 
Simone föddes först, två år senare Hélène, fadern var besviken att hon inte var en pojke. Båda flickorna var väldigt duktiga i skolan, men bara Simone som fick beröm av föräldrarna. Fadern var inte trevlig mot modern, gjorde sig lustig över henne.


Simone lovade sig själv att hennes liv skulle bli annorlunda. Hon ville ha en man som hon kunde beundra, som hon kunde dela och utväxla erfarenheter med, som hon kunde anförtro sina mest obetydliga funderingar: ”Jag ser fram emot den dag då en man överträffar mig med sin intelligens, sin bildning, sin auktoritet.” (sid 24)
Simone hade ett livslångt förhållande med existentialisten och Nobelpristagaren Jean-Paul Sartre, som avsade sig sitt pris, vilket han senare ångrade. De två var oskiljaktiga sedan studenttiden, och levde i frihet att träffa andra. Friheten var det enda som räknades, även om den ledde till misär.

Båda systrarna var intresserade av konst och målning med saknade kvinnliga förebilder. Hélène hade särprägel i sina målningar. Systrarna ifrågasatte religion och tro på Gud, något de höll hemligt för modern, som inte ville att Hélène skulle ta studentexamen och läsa farliga hädiska författare. Kanske ändå en fördel med en examen om man ville bli gift. Hélène ville ändå inte gifta sig och stoppa någons strumpor. Simone hjälpte sin lillasyster och pratade med modern, så hon kunde ta examen. Simone själv såg framemot en tjänst och vara ekonomiskt oberoende: ”Förtjäna pengar, gå bort, ha gäster, skriva, vara fri: den här gången öppnade sig livet verkligen”. Simone drog sin syster med in i denna framtid: böcker, tavlor, resor, världen. Kriget kom emellan, occupationen. Intressant läsning, även en historielektion, hur kvinnor hade det, få möjligheter till arbete, föräldrar som ville stoppa flickornas utbildningar. Dessa systrar var starka som orkade gå en egen väg.
Flera smakbitar: HÄR.
Andra kulturella syskon: HÄR.

31 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Bra syskonval - om du har detta som svar på Kulturkollos jakt på litterära syskon.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, ja, det tänkte jag också, ganska ny bok.

Annette sa...

Den boken låter intressant. Spännande med människor som går sina egna vägar. Jag skulle däremot verkligen inte önska mig ett sådant så kallat fritt förhållande som Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre hade. Jag tycker att det snarare är ett tecken på bristande respekt och egoism än äkta kärlek.

Marie i Skrifvarstugan sa...

Låter mkt intressant. :-)

Monika sa...

Håller med Annette här ovanför, men funkar det för båda så :)

Hanneles bokparadis sa...

Annette, fritt och barnlöst förhållande hoppar jag gärna över.

Marie, systrarna levde intressant liv i en annan tid.

Monika, lite egoistiskt som Annette säger, det måste funka för båda :)

Mösstanten sa...

Deb boken vill jag mycket gärna läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanter, intressanta kvinnor och intressant historia.

aariho sa...

Dette ser ut til å være en interessant bok! Noterer meg den. Jeg har heller ikke visst at det var to søstre her. Spennende.

znogge sa...

Denna bok verkar mycket intressant. När det gäller ett fritt förhållande är det ok så länge båda är överens men mig hade det inte passat.

Hanneles bokparadis sa...

aariho, jag har inte hele´ler tänkt att Simone hade syskon.

Znogge, båda måste verkligen vara överens, det känns ändå att kvinnan förlorar i längden.

Benita sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Benita, varsågod!

astridterese sa...

Jeg visste heller ikke om søsteren :-)
Ordene "Du kan du bli med til biblioteket" er en magisk setning med mange løfter. Du finner aldri nei i min munn med den invitasjonen :-)
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, underbar beskrivning, systrarna satt mycket på bibliotek och läste, önskar dig detsamma!

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för en intressant smakbit. Jag blir nyfiken
Trevlig söndag.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, kvinnors liv var inte enkelt för, föräldrarna bestämde även om man var vuxen, man bodde ofta hemma länge.

Boklysten, var så god!

Mrs Calloway sa...

jag väntar som vanligt på min reserverade biblioteksbok. tack för alla smakebitarna!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, bibliotek är toppen!

Bokdamen sa...

Låter intressant, tack för smakbitarna!

KajsaLisa sa...

Jag har inte läst något av henne men däremot Sarte och hade ingen aning om hennes syster.

Anonym sa...

Intressant! Tack för smakbiten.

Paula sa...

Kvinnors liv och leverne intresserar mig alltid särskilt mycket, både historiskt och i nutid. Den är inte uppstyltat svår i språket eller svårläst i övrigt? Jag blir nyfiken

Sara Pepparkaka sa...

Jag visste inte heller att Simone de Beauvoir hade en syster.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, lärde mig massa som jag inte visste.

KajsaLisa, jag ska ta och läsa Sartre också.

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa, mycket intressant bok.

Paula, boken är lättläst.

Sara, deras förhållande intressant, hur de kunde ge stöd till varandra.

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Kände inte till dessa syskon.

Lena sa...

Tack för ett intressant tips.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, nytt för mig också, intressant.

Lena, var så god.

Mrs. B sa...

Roligt att den här biografin kommit i svensk översättning. Läste den för över tio år sedan, när den först kom ut, men det kanske är dags igen.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs. B, är vi så långt efter...?