Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 maj 2018

Muren av Jean Paul Sartre

"En mager och krokryggig ung man betraktar henne ihärdigt; Rirette ryckte på axlarna och vände ryggen åt honom. När man vill sitta och kasta ögon åt damer kan man åtminstone ha en ren skjorta. Det ska jag svara åt honom om han tilltalar mig. Jag undrar varför hon inte ger sig iväg. Hon vill inte göra Henri ledsen och det tycker jag är överdriven godhet; en kvinna har i alla fall inte rätt att förstöra sitt liv ihop med en impotent karl. Rirette avskydde impotenta karlar, det var en rent fysisk känsla." (sid 117)
Muren av Jean-Paul Sartre är en novellsamling och jag har läst Intimitet som återger glädjeflickors tankar, naket, inga skavanker förbises. Jag har varit nyfiken på Sartre eftersom jag läst en hel del om och av Simone de Beauvoir.
19. Läs en novell där någon dansar.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III.

6 kommentarer:

znogge sa...

Låter intressant faktiskt även om noveller inte är min grej...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det finns inte två likadana noveller...

Mösstanten sa...

Tror att jag har läst den en gång för länge sedan.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en Nobelpristagare som tackade nej till priset, men ångrade sig när pengarna tog slut.

Paula sa...

Inte läst Sartre...heller...

Hanneles bokparadis sa...

Paula, han står väl inte i mångas läslista nu...