Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 juli 2018

läst 40 noveller 2018

Har varit roligt att leta, jag tyckte om de flesta av årets noveller. Vad ska jag göra på hösten för nu är alla novellerna lästa? "Läs en novell III hos Ugglan, tid året ut. För att klara utmaningen ska du läsa minst tjugo noveller."
Listan jag utgick ifrån ser ut så här (klicka på titelns länk):

1. Läs en novell med något från växtriket i titeln Solrosor av Cecilia Davidsson.
2. Läs en novell som filmatiserats Brevet av W. Somerset Maugham.
3. Läs en novell med bokstaven X i titeln Xenia av Susanne Ringell.
4. Läs en novell av en Nobelpristagare Ett helt bröd av Samuel Agnon.
5. Läs en novell som utspelar sig under en högtid Midsommar av Tove Jansson.
6. Läs en novell som översatts från tyskan Min familj av Herta Müller.
7. Läs en novell som ursprungligen gavs ut på 1800-talet Vem vet? av Guy de Maupassant.
8. Läs en novell om en hemlighet Jean Sibelius natt av Lars Gustafsson.
9. Läs en novell som utspelar sig i ett land du ännu inte besökt Kvällar i Kavalla av Susanne Ringell.
10. Läs en novell med en titel hämtad från en dikt/sångtext Näktergalen och rosen av Oscar Wilde.
11. Läs en novell med något från rymden i titeln Svarta stjärnor av Oline Stig.
12. Läs en novell av en författare från ett afrikanskt land Brev hemifrån av Doris Lessing
13. Läs en novell med färre än sju sidor Men var är grovköket? av Sinikka Nopola.
14. Läs en novell av en författare som gett ut mer än tio böcker Ett dån av åska av Ray Bradbury.
15. Läs en novell som gavs ut under 2018 Om änglars natur av Andrea Lundgren.
16. Läs en novell om flykt Ockuperat land av Oline Stig.
17. Läs en novell om ett ämne som du visste mycket litet om En stoikers fostran av Fernando Pessoa.
18. Läs en novell som handlar om ett sagoväsen - Dana das tjänsteande av Rudyard Kipling.
19. Läs en novell där någon dansar Intimitet av av Jean-Paul Sartre.
20. Läs en novell av en favoritförfattare Arvet av Virginia Woolf.
21. Läs en novell som ursprungligen gavs ut på 1970-talet Systrar av Edna O'Brien.
22. Läs en novell av en författare från ett asiatiskt land - Äkta makar av Mariko Koike.
23. Läs en novell där ett fordon spelar en stor roll I folkmassor av Martin Engberg.
24. Läs en novell med något runt i titeln Månsken av Harry Martinson.
25. Läs en novell där någon är sjuk Komma av Hilary Mantel.
26. Läs en novell med något från havet i titeln - Mannen på stranden tidigt en morgon.
27. Läs en novell av en författare som också skriver barnböcker Väldigt bra liv av J.K. Rowling.
28. Läs en novell som utspelar sig på en arbetsplats Skåpet av Ragnar Magnusson.
29. Läs en novell som översatts från spanska/portugisiska En mycket originell middag av Fernando Pessoa.
29. Läs en novell som översatts från spanska Biblioteket i Babel av Jorge Luis Borges
30. Läs en novell med ett väderstreck i titeln Ödun Västfjording - isländsk folksaga.
31. Läs en novell där någon flyttar - Systrarna av James Joyce.
32. Läs en novell vars titel du tycker är vacker - Kyssen av Merethe Lindstrøm.
33. Läs en novell där det snöar Snö av Konstantin Paustovskij.
34. Läs en novell med något taggigt i titeln Spruta nummer nio av Anna Ehn.
35. Läs en novell av en amerikansk författare - Daisy Miller av Henry James.
36. Läs en novell om kärlekslycka Konsten att rädda ett bibliotek av Oline Stig.
37. Läs en novell vars titel börjar på samma bokstav som författarens efternamn Bark av Julian Barnes.
38. Läs en novell där (minst) en av personerna är ett barn Lära sig av Cilla Naumann.
39. Läs en novell där någon dricker kaffe eller te En kopp te av Katherine Mansfield.
40. Läs en novell av en författare som också är känd för ett annat yrke Kärlek på eftermiddagen av Jojo Moyes.

17 kommentarer:

violen sa...

Jag förstår att du haft det hur trevligt som helst med den här utmaningen.

Har du läst Tranans berättarserie med noveller? Där finns en hel del att bita i. Jag är just nu i Schweiz.

jspr sa...

Imponerande!

Hanneles bokparadis sa...

Violen, trevligt tips, typ för hundra år sedan tågluffade jag i Schweiz.

jspr, jag är själv lite imponerad, haft bra läsflyt denna vår.

Ugglanoboken sa...

Härligt att du redan läst så många! Men ja, vad ska du göra nu? Leta upp en till varje kategori kanske? :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag får vänta på nästa års utmaning :)

KajsaLisa sa...

Oj vad du hinner med :)

Veiken sa...

Oj vilken mängd, Du får göra en ny lista! :)

Jokke sa...

:)
Du har haft flitig

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, tagit igen när jag inte orkade läsa med värk i axeln...

Veiken, ny lista kommer kanske nästa år :)

Jokke, ibland får man flyt i läsningen :)

Mösstanten sa...

Fantastiskt! Måste ha gått åt en del tid till att hitta rätt novell också. Håller med någon här ovan att det är inspirerande att läsa dina inlägg om novellerna.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, att leta är ju en del av det roliga. Noveller är bra sätt att upptäcka nya författare.

znogge sa...

Det var verkligen in imponerande och trevlig utmaning som du tagit dig an på att bra sätt :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, har blivit helt beroende av noveller :) ❤️

Mrs Calloway sa...

inga problem: läs 40 till!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst är det roligt med noveller!

Paula sa...

Jag kan inte begripa hur du lyckats hitta alla dessa titlar? Kan man googla på noveller? Förmodligen...
Känns alldeles för omständigt för mig. tyvärr, för jag tror du har haft givande och kul läsning. Jag reserverade idag boken Skogshuggarna i fjärran västerns skogar, ett praktverk med text och bild som berättar en bit av utvandrarnas historia på andra sidan pölen.
Imorgon ska jag iväg o ta blodprover, en nätt liten resa på drygt åtta mil, då hinner jag läsa många kapitel!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, Jag kan tyvärr inte läsa i bussen, mår illa. En bra fråga, jag kan inte riktigt svara... har inte googlat, hittat böcker på loppis och bibliotek.