Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 augusti 2018

Sara Danius gillade inte seminariekulturen på universitetet

I Modern Filosofi nr 2 2015 berättar Sara Danius, professor i litteraturvetenskap, om sin uppväxt och hur den har format henne; resorna, flytten. Om universitetstiden när hon läste litteraturvetenskap men gillade inte seminariekulturen:
"De unga männen togs på större allvar än jag, trots att de inte var mer begåvade. Jag fick anstränga mig för att få plats. Av en slump upptäckte jag Simone de Beauvoirs Det andra könet. Läsningen var omvälvande. Mannen är det universella, kvinnan det särskilda. Problemet är inte att det finns två principer, utan att den ena historiskt sett har värderats högre än den andra."

7 kommentarer:

znogge sa...

Den värderingen stämmer helt klart och gäller fortfarande i många länder. Informellt dessutom i många andra tyvärr...

Ylva sa...

Hon var troligen smartare än de flesta på utbildningen. Synd att det ännu är så att flickor/kvinnor inte ses på samma sätt som pojkar/män!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, fortfarande är delt så även på svenska universitet - men nu kan studenterna klaga.

Ylva, inte alltid delt är någon fördel att vara smart kvinna, tyvärr.

Mrs Calloway sa...

nej, en får ju akta sig för att provocera och/eller skrämmas

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, fortfarande skillnad för kvinnor, även i Sverige.

Annette sa...

Minns från seminarierna hur killarna upprepade samma saker som tjejerna redan sagt, men när killarna pratade fick de ändå mer respons och uppskattning från lärarna. Sara Danius är en intressant person som antagligen lever ett intressant liv.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, visst var det så på universitetet, jag skulle kunna berätta många historier... Danius har ett bra intressant liv.